۰ نفر

جامعه بین الملل به سمت پذیرش زور و قلدرمآبی پیش می‌رود

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۲۲
کد خبر: 378323
جامعه بین الملل به سمت پذیرش زور و قلدرمآبی پیش می‌رود

معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان گفت: امروز اقتصاد کشورهای اروپایی کاملا تحت سلطه دلار آمریکا قرار دارد و شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از دستورات خزانه داری آمریکا بیشتر پیروی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی که به منظور شرکت در دور سوم گفت وگوهای سیاسی ایران و اسلوونی و نیز شرکت در چهارهمین اجلاس مجمع راهبردی بِلد (Beld Strategic Forum) به این کشور سفر کرده است، در یکی از نشست های این مجمع در سخنانی گفت:در حالی که آمریکا هر روز از چندجانبه گرایی و نظم بین المللی مبتنی بر قانون بیشتر فاصله می گیرد، دیگر کشورها و به خصوص کشورهای اروپایی ناتوان از مقابله با این وضعیت بوده و تسلیم سیاست های یکجانبه آمریکا شده اند.

وی ادامه داد: امروز اقتصاد کشورهای اروپایی کاملا تحت سلطه دلار آمریکا قرار دارد و شرکت ها و بانک های اروپایی از دستورات خزانه داری آمریکا بیشتر پیروی می کنند تا از دستورالعمل کشورهای خودشان، چرا که آمریکا از قدرت دلار و از تهدید تحریم همچون یک سلاح برای تحمیل سیاست ها و خواسته های خود بر دیگران بهره می گیرد.

معاون سیاسی وزارت خارجه  با ذکر مثال هایی از سیاست های قلدرمآبانه آمریکا در صحنه بین الملل افزود: اصل پایبندی به توافقات یک اصل بنیادین در حقوق بین الملل است ولی آمریکا به سادگی و فقط به این دلیل که منافع آمریکا در برخی توافقات تامین نشده است یا به این دلیل ساده که یک رئیس جمهور از دستاوردهای رئیس جمهور گذشته خوشش نمی آید از توافقات مهم بین المللی همچون برجام، پیمان آب و هوایی پاریس و ... خارج شده است و این به معنی مرگ تدریجی چندجانبه گرایی و نظم بین المللی قانون مدار است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ، با اشاره به اینکه برجام تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه شورای امنیت است، تصریح کرد : آمریکا با خروج از برجام، به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت قطعنامه این شورا را نقض کرده، اما متاسفانه این امر با سکوت و بی تفاوتی جامعه بین المللی مواجه شده است.

وی افزود : آیا اگر یک کشور دیگر هم این کار را کرده بود همین برخورد با او می شد که کشورها به جای محکوم کردن و تحریم کردن به دنبال جلب رضایت او باشند؟! متاسفانه جامعه بین الملل به سمت پذیرش زور و قلدرمآبی پیش می رود و نظم بین المللی تابع زور قدرتمندان شده است.این نکته ای است که باید مورد توجه کشورهای مستقل قرار گیرد و برای آن چاره اندیشی شود.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفرش به فرانسه به منظور شرکت و رایزنی های سیاسی دوجانبه بامداد امروز سه شنبه وارد« لوبلیانا» پایتخت اسلوونی شد.

یک تیم اقتصادی از بخش‌ های مختلف نیز در این سفر، عراقچی را همراهی می‌کند.