۰ نفر

بحران بیخ گوش دبی؛

ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا متوقف شد

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبر: 377419
ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا متوقف شد

دبی، ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا را که در این امارت در حال ساخت است، به دلیل بحران مالی متوقف کرد تا افتتاح آن پنج سال دیگر به تعویق بیفتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت در امارت «دبی»، ساخت فرودگاه بین‌المللی «آل مکتوم» را که قرار است بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا باشد، متوقف کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ از منابع آمریکایی گزارش کرد که تزریق پول و حمایت مالی از پروژه تا اطلاع ثانوی متوقف شده و علت آن مشکلات در اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بخش نهایی و توسعه‌یافته فرودگاه آل مکتوم که قرار بود ۲۰۲۵ افتتاح شود و در صورت تکمیل شدن ظرفیت پذیرش سالانه ۲۵۰ میلیون مسافر را خواهد داشت، پنج سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۳۰ به تعویق افتاده است.

هدف از این پروژه که هزینه آن بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار اعلام شده، ساخت فرودگاهی محوری برای شرکت «هواپیمایی امارات» است که در تملک امارت دبی قرار دارد.

پروژه اولیه فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم یا «دبی وُرلد سنترال» در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده که فقط به یازده شرکت هواپیمایی تا الان خدمات داده است.

گفته می‌شود پس از اتمام کار ساخت در ساختمان مسافران تمام شده و با آنکه ظرفیت این پروژه تا کنون پنج برابر شده تا به ۲۶.۵ میلیون مسافر تا سال گذشته برسد، اما فقط به ۹۰۰ هزار مسافر سالانه خدمات داده می‌شود.

2vBJlLItVQO8

موقعیت فرودگاه آل مکتوم در امارات

عملکرد اقتصادی امارت دبی در سال گذشته، میانگین رشدی کمتر از نُه سال گذشته را نشان می‌دهد و این نتیجه تنش‌های ژئوسیاسی و کاهش قیمت نفت و کاهش ترددهای گردشگری اعلام شده است. میانگین رشد امارت دبی در سال ۲۰۱۸، ۱.۹۴ اعلام شده حال آنکه این میانگین در سال قبل از آن (۲۰۱۷) ۲.۸ اعلام شده بود.

شرکت فرودگاه‌های دبی اعلام کرده که «جدول زمانی دقیق و جزئیات گام‌های بعدی، هنوز به طور کامل تهیه نشده است». این شرکت مدعی شده که علت این امر تضمین استفاده کامل از فناوری روز و بیشترین بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌هاست.

نخستین بار نیست که این پروژه در دبی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. پیشتر نیز توسعه فرودگاه آل مکتوم در اکتبر سال گذشته با تأخیر مواجه شده بود.

شبکه الجزیره نیز گزارش کرد، اقتصاد دبی که تکیه بر گردشگری و ارائه خدمات متنوع بین‌المللی دارد، روزهای سختی را در سایه کاهش ارزش بازار املاک و احتمال رکود بیشتر در این بخش، پشت سر می‌گذارد.