۰ نفر

ترامپ به لو دادن اطلاعات محرمانه نظامی متهم شد

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 377358
ترامپ به لو دادن اطلاعات محرمانه نظامی متهم شد

کارشناسان آمریکایی اقدام ترامپ در انتشار عکسی که به ادعای آنها محرمانه و متعلق به یکی از سایت‎های پرتاب موشک ایران است؛ نامعقول ارزیابی کردند.

به گزارش رویترز، توهم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که در قالب یک پیام توئیتری نمود پیدا کرد، ظاهراً کارشناسان اطلاعاتی آمریکا را به ویژه از بابت عکسی که ضمیمه پیام شده، نگران کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ترامپ گفته بود: ایالات متحده آمریکا در سانحه فاجعه باری که طی عملیات آماده سازی نهایی در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر سفیر در سایت شماره یک سمنان در ایران رخ داد، نقشی نداشته است. برای ایران بهترین ها را آرزو می کنم و امیدوارم در تشخیص اینکه در سایت یک چه اتفاقی افتاده، موفق شوند.

اکنون، کارشناسان می‎گویند تصویری که وی همراه پیام منتشر کرده، جزء اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای است که حتی در اختیار نزدیک‎ترین متحدان آمریکا هم قرار نمی‎گیرد. علاوه بر این، فقط یک ماهواره فوق سری نظامی می‌تواند چنین عکسی بگیرد و اقدام ترامپ در انتشار آن معقول نیست.

حتی به گفته برخی از  آنها، اقدام ترامپ مبنی بر اعلام برخورداری از این فناوری، به منزله هدیه به دشمنان آمریکا تلقی می‌شود.

اما ترامپ می‎گوید: ما یک عکس داشتیم و من هم آن را منتشر کردم و کاملاً هم حق داشتم این کار را انجام دهم.

ولی کارشناسان می‎گویند حتی اگر او به عنوان رئیس‌جمهور از حقی هم در این زمینه برخوردار باشد، انتشار عکس در یک شبکه اجتماعی مثل توئیتر معقول نیست.

گفتنی است روز گذشته، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران، طی توئیتی در واکنش به شایعه‌ای درباره ماهواره ناهید یک، گفت: شنیده‌ام ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. حال ناهید یک خوب و الان هم در آزمایشگاه مستقر است.

لازم به ذکر است که چندماه پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اتکا به منابعی در میان مقام‌های سابق و کنونی دولت آمریکا از عملیاتی فوق سری برای اخلال در برنامه موشکی ایران خبر داد و مدعی شد که آمریکا با وارد کردن قطعات قلابی به ایران برای معیوب کردن موشک‌های ایرانی تلاش می‌کند.

در واقع، آمریکا با ادعای اینکه فناوری مورد استفاده در پرتاب موشک‌های ماهواره بر تهران را در توسعه ظرفیت‌های موشک بالستیک مناسب برای حمل کلاهک‌های هسته ای توانا می سازد، بارها نسبت به پرتاب اینگونه موشک‌ها به ایران هشدار داده است. اما مقامات تهران به شدت اتهامات آمریکا را رد می کنند.