۰ نفر

افزایش شکاف بین امارات و عربستان و خشم پادشاه سعودی

۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 377231
افزایش شکاف بین امارات و عربستان و خشم پادشاه سعودی

پس از سیطره نیروهای تحت حمایت امارات بر عدن، ملک سلمان پادشاه عربستان خشم خود را از امارات اعلام کرد.

به گزارش  العالم، پس از سیطره نیروهای تحت حمایت امارات بر عدن، ملک سلمان پادشاه عربستان خشم خود را از امارات اعلام کرد. 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، گزارشگر شبکه با اشاره به تنش‌ها بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده گفت: به نظر می‌رسد نزاع بر سر نفوذ بین دو کشور در حال افزایش است. درگیری‌های نظامی نیابتی بین دو کشور در مناطق جنوبی یمن اتفاقی نیست. محاسبات انجام شده قبل از درگیری‌ها با بسیاری از مسائل سیاسی و نظامی روبرو شده است. حمایت عربستان سعودی از گروه عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و جریان اخوانی که حزب الاصلاح نماد آن به شمار می‌رود تردیدهای زیادی برای امارات به وجود آورده است. این در حالیست که امارات می‌کوشد از طریق نیروهای شبه نظامی وابسته به خود از جمله برخی گروه‌های دارای گرایش‌های سلفی، قدرت حزب الاصلاح و نیروهای هادی را از بین ببرد. علاوه بر این چند هفته پیش که امارات از تصمیم خود برای خروج تدریجی از یمن خبر داد عربستان سعودی از این تصمیم استقبال نکرد و احساس کرد از پشت خنجر خورده و در بحبوحه جنگ یمن تنها گذاشته شده است. سیطره نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات بر عدن که هادی آن را پایتخت موقت خود اعلام کرده است، اوضاع را به هم ریخت.

در ادامه گزارش آمده است: با وجود تماس‌های امارات و عربستان برای کنترل اوضاع میدانی در جنوب و با وجود آن که گروه‌های تحت حمایت امارات تظاهر به موافقت با عقب نشینی از مناطقی می‌کردند که گروه‌های وابسته به عربستان از آنجا بیرون رانده شده بودند، اوضاع میدانی بار دیگر از روز پنجشنبه به هم ریخت و نیروهای وابسته به امارات شبه نظامیان وابسته به عربستان را از مناطق مهمی در جنوب یمن بیرون راندند که از آن جمله می‌توان به عدن و رنجبار مرکز عدن خبر داد و این در حالیست که درگیری‌ها برای سیطره بر شبوه ادامه دارد. از سوی دیگر حملات هوایی امارات به مواضع نیروهای وابسته به عربستان در جنوب یمن بر شدت تنش‌ها بین دو کشور افزود. 

منابع آگاه اعلام کردند شاه عربستان در دیدار عبدربه منصور هادی با وی در مکه مکرمه خشم خود را از امارات اعلام کرده است. به گفته ناظران چنین چیزی نشان از وجود شکافی عمیق در ائتلاف امارات و عربستان است. رویکردهای جدید امارات در قبال ایران و تمایل این کشور به آرام کردن اوضاع در خلیج فارس بخصوص پس از ناامید شدن از تکیه به آمریکا در حمله به ایران با وجود ادامه رویکردهای عربستان در خصوص لزوم تشدید نزاع با ایران، از جمله علل تنش‌ها بین امارات و عربستان به شمار می‌رود.