۰ نفر

دستور خروج شرکت‌های آمریکایی از چین مورد اعتراض قرار گرفت

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۴۹
کد خبر: 376292
دستور خروج شرکت‌های آمریکایی از چین مورد اعتراض قرار گرفت

آمریکا به شرکت‌های خود که در چین فعالند دستور داده فورا از چین خارج شوند و تولیدات خود را به سرزمین اصلی منتقل کنند که مورد مخالفت محافل اقتصادی این کشور قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رادیو بین المللی چین در گزارشی به ابعاد تازه اختلافات تجاری چین و امریکا پرداخت و نوشت:

در پی ادعای آمریکا درباره افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چین و در پیش گرفتن اقدامات مقابله جویانه از سوی چین، برخی آمریکایی ها به شرکت های آمریکا که در چین فعالیت می کنند، دستور دادند فورا از چین خارج شوند و طرح جایگزین و یا انتقال تولیدات خود به سرزمین آمریکا را انجام دهند. این سخنان آن ها مورد مخالفت عمومی محافل اقتصادی آمریکا قرار گرفته است.

پس از بروز اصطکاک تجاری چین و آمریکا، برخی آمریکایی ها بارها از شرکت های این کشور در چین خواستند تا هر چه سریع تر از چین خارج شوند. این نوعی اقدام حمایتگرایانه با اجرای حکم اداری است که نه تنها در آزادی فعالیت شرکت های آمریکایی دخالت کرده، بلکه به شدت در نظم اقتصاد جهانی اختلال ایجاد کرده و آن را مورد تخریب قرار می دهد.

به دنبال جهانی شدن اقتصادی، بسیاری شرکت های چند ملیتی بر اساس قانون بازار منابع خود را در سراسر جهان تنظیم کرده اند تا سود حداکثری کسب کنند. آنها نمی توانند طبق فرماندهی دستورهای دولتی کار کنند. بنابرین، چنین سخنانی از سوی برخی آمریکایی ها که مغایر با قانون بازار است، با مخالفت عمومی محافل اقتصادی آمریکا رو به رو شده است.

اتحادیه خرده فروشان سراسر آمریکا چندی پیش با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که جست و جوی طرح جایگزین در راستای خروج از بازار چین یک روند طولانی است که در جریان آن بهای سنگین پرداخت خواهد شد. ترک خرده فروشان آمریکایی از دومین قدرت اقتصادی جهان غیر واقعی است. فعالیت شرکت های آمریکا در چین از یک سو مشتریان چینی بیشتر یافته و بازار خود را گسترش داده و از سوی دیگر فرصت های بیشتری برای کارمندان، شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی فراهم آورده است.

اتاق بازرگانی سراسری آمریکا نیز اظهار داشت: سرمایه گذاری شرکت های آمریکا در چین برای مردم هر دو کشور سودمند بوده و امید است دو طرف پکن و واشنگتن هر چه سریع تر به میز مذاکرات باز گردند.

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا چندی پیش گزارش کرد: برخی تولید کنندگان که قصد ترک بازار چین را دارند، در نهایت متوجه می شوند که کشورهای دیگر از جمله ویتنام نمی توانند جایگزین چین باشند و انتقال تمامی پایگاه های تولید خود از چین غیر ممکن است. به دنبال ارتقای ساختار اقتصادی چین و افزایش مزایای سیاست با اولویت چین، توانایی جامع رقابتی چین در جلب سرمایه خارجی در مقایسه با دیگر جوامع اقتصادی جهان بی نظیر است.

نخست این که چین بازار فوق العاده بزرگ با جمعیت یک میلیارد و 400 میلیون نفر، یک طبقه متوسط رو به رشد، صدها میلیون نیروی کار خوب، شبکه کامل و مدرن تاسیسات زیربنایی و کامل ترین صنایع در جهان را دارد و این امر باعث شده که چین از نیروی محرکه و مزایای منحصر به فرد برخوردار باشد. بسیاری شرکت های خارجی در چین سود کلانی به دست آورده اند. بر اساس گزارش تحقیقاتی موسسه گلدمن ساکس، اگر شرکت اپل تمامی کارخانجات تولید و مونتاژ خود را از چین به آمریکا منتقل کند، هزینه تولیدش 37 درصد افزایش خواهد یافت.

دوم آن که، در شرایط افزایش حمایت گرایی، چین محدودیت برای ورود سرمایه خارجی را کاهش داده و به توسعه صنعت خدماتی، بازتر کردن صنعت مالی و تقویت حفظ حق مالکیت معنوی پرداخته که شرایط و محیطی مطلوب برای فعالیت شرکت های خارجی فراهم کرده است.

صاحب نظران اعلام کردند که منشا خروج صنایع تولید از آمریکا و بالا بودن کسری تجاری این کشور ناشی از نقص های ساختار اقتصادی آمریکا است. افزایش تعرفه گمرکی و اعمال فشار حداکثری به این مساله کمکی نمی کند.