۰ نفر

آغاز سفر نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۴۰
کد خبر: 375894
آغاز سفر نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان

«آکادمیک لومونوسوف»، نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان بندر مورمانسک در غربی‎ترین نقطه شمال روسیه را ترک کرد تا سفر 5 هزار کیلومتری خود را به بندر پِوِک در یکی از شرقی‎ترین مناطق این کشور برساند. اعزام این نیروگاه اتمی شناور که کار ساخت آن از سال 2006 شروع شده بود، با هشدارهای حامیان محیط زیست همراه بوده‎است.

به‌گزارش سایت شبکه خبری «راشا تودی»، «آکادمیک لومونوسوف» با مراسمی ویژه، بندر مورمانسک را ترک کرد تا در نهایت نزدیک به یک ماه دیگر، اواخر سپتامبر در بندر پِوِک لنگر افکند و گرما و روشنایی را برای ساکنان این بندرگاه قطبی به ارمغان برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مسئولان «روس‎اتم» که پروژه ساخت این نیروگاه شناور را عملی کردند، هرچند احتمال داده‎اند، شاید شرایط جوی باعث تأخیر کمی در ورود «آکادمیک لومونوسوف» به بندر پِوِک شود اما به مردم استان چوکوتکا که این بندر در آن واقع شده‎است، قول داده‎اند، کار راه‎اندازی نیروگاه تا پایان سال میلادی عملیاتی شده و از سال آینده مشکلات انرژی الکتریکی آنان برطرف شود و صاحب نور و گرمای بیشتری شوند. استان چوکوتکا، از جمله استان‎های محروم و دورافتاده روسیه است که سرمای قطبی شرایط زندگی در آن را دشوار می‎کند. این استان هم‎اکنون نیز صاحب تأسیسات انرژی است، اما این تأسیسات مدت‎ها است کهنه و فرسوده شده‎اند و یک تأسیسات هسته‎ای جدید می‎تواند چشم‌اندازی روشن از آینده برای مردم این منطقه که زمین زیر پایشان سرشار از حوضچه‎های نفتی و منابع غنی گاز است، ترسیم کند.

انتقادها و نگرانی‎ها

اما برای «آکادمیک لومونوسوف» همه‎چیز به شیرینی رؤیاهای مردم پِوِک و حتی سراسر استان چوکوتکا نیست. این نیروگاه شناور که افتخار منحصر به فرد بودن را یدک می‎کشد، مجبور به تحمل سرزنش‎های منتقدانی است که به او لقب‎هایی چون «تایتانیک اتمی» و «چرنوبیل شناور» را داده‎اند. علت اصلی این سرزنش‎ها که نباید صبغه سیاسی آنها را فراموش کرد، دو حادثه‎ای است که در دو ماه اخیر در روسیه رخ داده‎است. در حادثه اول که روز نخست جولای (10 تیرماه) رخ داد، زیردریایی هسته‎ای «لوشاریک»، یکی از پیشرفته‎ترین زیردریایی‎های اتمی روسیه دچار آتش‎سوزی شد. در نتیجه این آتش سوزی 14 نفر از اعضای نیروی دریایی روسیه در اعماق دریا در آتش‎ سوختند. در حادثه دوم نیز 8 آگوست (17 مرداد) انفجاری در سایت تست موشکی نینوکسا در شمال غربی روسیه رخ داد و 5 دانشمند هسته‎ای این کشور را به کام مرگ کشید.

البته سایت مجله امریکایی «تایم» معتقد است، نگرانی‎ها بابت «آکادمیک لومونوسوف» تنها به‌خاطر این دو حادثه که در دو ماه اخیر رخ داده، نیست و روسیه سابقه طویل‎تری در حوادث هسته‎ای دارد که مجموع آنها باعث نگرانی است. از جمله حوادث تاریخی که «تایم» به آنها اشاره کرده، غرق شدن زیردریایی اتمی «کورسک» در 12 آگوست 2000 است که موجب مرگ 118 نفر شد. علاوه بر این اخیراً دانشمندان روسی و نروژی موفق به کشف بقایای زیردریایی کامسومولت در دریای برنت شدند که سال 1989 ناپدید شده بود. به گفته این دانشمندان این بقایا هنوز هم حاوی مقادیر بالایی از رادیوم هستند. به اینها بیفزایید انفجار در سایت هسته‎ای چرنوبیل در سال 1986 را که اخیراً دستمایه سریالی امریکایی شد و بزرگترین و بدنام‌ترین حادثه یک نیروگاه صلح‌آمیز اتمی است که تاکنون در تاریخ بشریت روی داده ‎است. به نوشته «تایم» مجموع این حوادث باعث افزایش نگرانی‎ها بویژه در حامیان محیط زیست درباره فعالیت «آکادمیک لومونوسوف» شده ‎‎است. یکی از این گروه‎ها گروه «صلح سبز» است که از مدت‌ها پیش فعالیت خود را علیه «آکادمیک لومونوسوف» آغاز کرده است. این گروه در ماه آوریل در وبلاگ خود درباره نخستین نیروگاه شناور جهان نوشت: «این چرنوبیل آینده‎ای است که ممکن است در قطب شمال رخ دهد.»

انتشار وسیع چنین اظهارنظرها و هشدارهایی بویژه در ماه‎های اخیر که به زمان حرکت «آکادمیک لومونوسوف» نزدیک می‎شدیم، باعث شد «روس‎اتم» شرکت دولتی روسیه که انرژی هسته‎ای این کشور و نیروگاه‎های اتمی آن را مدیریت می‎کند، دست به انتشار بیانیه‎ها و مصاحبه‎هایی بزند که تأکید می‎کند، نیروگاه شناور آنها خطری برای طبیعت ندارد. در بیانیه اصلی این شرکت نوشته شده‎ است: «این نیروگاه با ضریب بالایی از امنیت طراحی و همه تهدیدهای احتمالی درمورد آن در نظر گرفته شده‎ است. از جمله، طراحی نیروگاه طوری است که بتواند مقابل سونامی یا هر بلایای طبیعی دیگری مقاومت کند.»

رابرت بین، استاد دانشگاه پردو در ایندیانای امریکا هم می‎گوید: «تکنولوژی به‌کار رفته در نیروگاه شناور روسی مشابه همه رآکتورهایی است که در سطح جهان وجود دارد. البته نگرانی درباره آن ممکن است به این خاطر باشد که شناور است و باید مقابل طوفان‌های دریایی مقاوم باشد. اما در کل نمی‎توان گفت «آکادمیک لومونوسوف» امنیت کمتری نسبت به سایر نیروگاه‎های سطح جهان دارد. کما اینکه نیروگاه فوکوشیما روی زمین بود، اما شاهد خطرات آن در زمان سونامی بودیم.»

مقابله به مثل موشکی

پس‌از آنکه ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست شورای امنیت ملی روسیه به نیروهای نظامی این کشور دستور داد به آزمایش موشکی اخیر امریکا پاسخ متقابل بدهند، وزارت دفاع روسیه دیروز از پرتاب موفقیت‎آمیز دو موشک بالستیک «بولاوا» و «سینِوا» از طریق دو زیردریایی این کشور خبر داد.