۰ نفر

G7 از هر زمان دیگر در تاریخ ۴۵ساله‌اش پرتفرقه‌تر است

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰:۰۹
کد خبر: 375622
G7 از هر زمان دیگر در تاریخ ۴۵ساله‌اش پرتفرقه‌تر است

رسانه انگلیسی تلگراف نوشته اعضای هفت کشور صنعتی در حالی از شنبه گرد هم جمع می‌شوند که بیش از هر زمان دیگر در طول تاریخ ۴۵ساله این گروه درگیر تفرقه و اختلاف هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازفارس، یک رسانه انگلیسی نوشته سران کشورهای موسوم به «گروه ۷» در شرایطی از روز شنبه در شهر «باریتز» فرانسه گرد هم می‌آیند که این گروه از هر زمان دیگر در تاریخ ۴۵ ساله‌اش پرتفرقه‌تر است. 

روزنامه تلگراف نوشته از آنجا که سران هفت اقتصاد بزرگ دنیا بر سر همه چیز از «برگزیت» گرفته، تا تجارت، تغییرات جوی، نحوه تعامل با چین، ایران و روسیه اختلاف دارند بعید است اجلاس گروه ۷ در سال جاری بتواند با صدور بیانیه مشترک به کار خود پایان دهد. 

تلگراف نوشته از زمانی که این گروه در سال ۱۹۷۵ کارش را به عنوان گروه ۵ آغاز کرد این نخستین بار است که اعضای آن قادر نیستند بر سر بیانیه‌ای با اهداف و مقاصد یکسان به توافق برسند. 

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه قرار است برای چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی دنیا میزبان «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل»، «صدراعظم آلمان»، «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا و «گوستپ کونته»، نخست‌وزیر ایتالیا باشد. 

نخستین نشانه‌های شکاف در گروه ۷ از چند روز پیش پدیدار شد که دونالد ترامپ خواستار بازگرداندن روسیه به این گروه شد. روسیه، سال ۲۰۱۴ و در پی ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود از گروه ۸ اخراج شد. 

ماکرون به سرعت به اظهار نظر رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد و هر گونه تلاش برای بازگرداندن روسیه به گروه ۷ را «اشتباه راهبردی» توصیف کرد. او گفت: «فکر می‌کنم گفتن اینکه روسیه می‌تواند بدون هیچ شرطی به میز بازگردد به منزله اذعان به ضعف گروه ۷ خواهد بود.

اما اختلاف بر سر نحوه برخورد با روسیه بخش اندکی از اختلافات میان اعضای این گروه است. اعضای این گروه بر سر طیف وسیعی از مسائل دیگر از جمله ایران هم اختلاف دارند. 

ترامپ در سال ۲۰۱۸، آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و سیاستی موسوم به کارزار فشار حداکثری را علیه این کشور به کار گرفت. کشورهای اروپایی با سیاست‌های ترامپ در قبال ایران مخالفت کرده‌ و خواستار ادامه تجارت با ایران هستند.