۰ نفر

شرط ترامپ برای توافق تجاری با چین

۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۹
کد خبر: 373823
شرط ترامپ برای توافق تجاری با چین

ترامپ با ارائه پیشنهاد ملاقات شخصی به رئیس‌جمهور چین، مدعی شد رسیدن به توافق تجاری به رفتار انسانی پکن با معترضان هنگ‌کنگی مشروط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پس از آنکه برخی رسانه‌ها تصاویری را از حرکت نیروهای نظامی و شبه‌نظامی این کشور به سمت مرزهای هنگ‌کنگ پخش کردند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از پکن خواست با معترضان به صورت انسانی برخورد کند.

ترامپ چهارشنبه شب در حساب شخصی توئیتر خود نوشت:‌ «البته که چین می‌خواهد به توافقی برسد. اول بگذارید با هنگ‌کنگ به‌ صورت انسانی برخورد کنند».

وی با «مرد خوب» خواندن «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین، گفت: «هیچ شکی ندارم که اگر رئیس‌جمهور شی بخواهد به‌طور سریع و انسانی مشکل هنگ‌کنگ را حل کنند، می‌تواند آن را انجام دهد».

وی در انتهای پیام خود پیشنهاد «ملاقات شخصی» با شی را مطرح کرد.

ترامپ این سخنان را در حالی مطرح کرد که پیش‌تر ناآرامی‌های هنگ‌کنگ را مسئله داخلی چینی‌ها عنوان کرده بود.

فرماندار منطقه «هنگ‌کنگ»، روز سه‌شنبه هشدار داد که اعتراضات خشونت‌‌آمیز، این منطقه را در یک «مسیر بدون بازگشت» قرار می‌دهد.

مقامات پکن نیز روز دوشنبه ضمن محکوم کردن اعتراضات خشونت‌بار در هنگ‌کنگ به دلیل استفاده معترضان از بمب‌های آتش‌زا علیه نیروهای پلیس، آن را با «تروریسم» مرتبط دانستند.

«الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت «نیویورک‌» و «مایکل مک کال» عضو جمهوری‌خواه این کمیته روز گذشته (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای با نادیده‌ گرفتن اقدامات خشونت‌بار معترضان هنگ‌کنگ به پکن هشدار دادند که هرگونه استفاده از خشونت علیه «معترضان آرام» هنگ‌کنگ، «اشتباه» پکن محسوب می‌شود و پاسخ «سریع» روبرو خواهد شد.

پیش از این نیز، یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفته بود که آزادی بیان و آزادی تجمع در هنگ‌کنگ باید مورد حمایت قرار بگیرد.

از سوی دیگر «ژانگ هان هوی» سفیر تازه منصوب شده چین در مسکو ضمن انتقاد از توییت‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص استقرار نیروهای چینی در مرز هنگ‌کنگ به واشنگتن یادآور شد که هنگ کنگ متعلق به چین و نه آمریکا و انگلیس است.

تظاهرات در هنگ‌کنگ که ۱۰ هفته متوالی ادامه دارد، ابتدا در اعتراض به لایحه استرداد مجرمین هنگ‌کنگ به چین آغاز شد اما بعد از آن معترضان خواستار حقوق و آزادی‌های بیشتر شدند و اعتراضات را به خشونت کشیدند.

پکن معتقد است که واشنگتن در دامن زدن به آشوب‌های هنگ کنگ نقش داشته است. اخیراً نیز تصاویری از یک دیپلمات آمریکایی در حین دیدار با رهبران معترضان هنگ‌کنگ منتشر شده است.

با اینحال، واشنگتن مدعی است که نقشی در اعتراضات هنگ کنگ ندارد و دیدار با افراد مختلف را یک امری کاملاً طبیعی و عادی جلوه داده است.