۰ نفر

تهدید ترامپ به ترک سازمان جهانی تجارت

۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۵۵
کد خبر: 373689
تهدید ترامپ به ترک سازمان جهانی تجارت

رییس‌جمهوری ایالات متحده گفته اگر شرایط و رویکردها نسبت به کشورش در سازمان جهانی تجارت تغییر نکند، امریکا را از این سازمان خارج می‌کند. دونالد ترامپ در جمع شماری از هوادارانش در کارخانه‌ای در پنسیلوانیا اعلام کرده که اگر مجبور شود از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شود. کرملین نیز چهارشنبه در واکنش به تهدید ترامپ گفته در صورت خروج امریکا، دلیل وجودی این سازمان زیر سوال خواهد رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، این البته نخستین‌بار نیست که ترامپ هشدار می‌دهد ممکن است واشنگتن را از این نهاد بین‌المللی خارج کند. ترامپ تابستان سال گذشته نیز هشدار داده بود که اگر سازمان جهانی تجارت عملکردش را بهبود نبخشد، از سازمان تجارت جهانی خارج خواهد شد. این سازمان ماه گذشته در پی شکایت چین از تعرفه‌های امریکا، به پکن اجازه داد تا تعرفه‌های تجاری ایالات متحده را تلافی کند، اقدامی که خشم دولت امریکا را در پی داشت.

سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۵ بر پایه «موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت» که پس از جنگ جهانی بین ۲۳ کشور، از جمله امریکا شکل گرفت، بنا شد. وظیفه اصلی این نهاد کمک به پیشبرد بازرگانی بین‌المللی و حل اختلاف‌های تجاری میان کشورهای عضو است. دونالد ترامپ معتقد است که کشورها روابط منصفانه‌ای با امریکا، در عرصه تجارت جهانی ندارند و سازمان تجارت جهانی زمینه‌ساز چنین رویکردی در قبال ایالات متحده شده است.او بطور مشخص از شرایط و امکانات چین در این سازمان انتقاد کرده و پکن را بارها متهم به سرقت دانش و فناوری ایالات متحده کرده است.

     خروجی دیگر!

تهدید ترامپ برای خروج از سازمان جهانی تجارت در شرایطی است که از زمان ورود به کاخ‌سفید، امریکا را از چندین توافق چندجانبه و بین‌المللی مهم خارج کرده است. رییس‌جمهوری امریکا پس از خروج از پیمان تجاری مشارکت دو سوی اقیانوس آرام و توافق هسته‌ای ایران (برجام)، امریکا را به بهانه دروغ بودن مباحث مربوط به گرم شدن کره زمین و تغییرات آب‌وهوایی از پیمان پاریس نیز خارج کرد. او سپس با انتقاد از رویکرد سازمان یونسکو در حمایت از فلسطینی‌ها، امریکا را از سازمان یونسکو خارج کرد. خروج از پیمان شورای حقوق بشر سازمان ملل، قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) نیز از جمله اقدامات او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش بوده است. ترامپ در تازه‌ترین اقدام اخیرا امریکا را بطور رسمی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج کرد. اکنون به نظر می‌رسد که نوبت به خارج کردن امریکا از سازمان جهانی تجارت رسیده است.

رییس‌جمهوری امریکا تاکنون بارها از سازمان جهانی تجارت انتقاد و ادعا کرده که امریکا به عنوان عضوی از این سازمان جهانی از امتیازات این سازمان محروم مانده است. او بارها سازمان جهانی تجارت را فاجعه و مصیبتی برای امریکا توصیف کرده است.

گفته شده، دونالد ترامپ به‌تازگی به رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، دستور داده تا با ایجاد تغییراتی در سازمان جهانی تجارت مانع از آن شود که کشورهای در حال توسعه از مفرهای قانونی این سازمان سوءاستفاده کنند. کاخ‌سفید در بیانیه‌ای اشاره کرده که چین و بسیاری دیگر از کشورها ممکن است همچنان خود را به عنوان کشورهای در حال توسعه جا بزنند و از منافع قرار داشتن در چنین جایگاهی منفعت کسب کنند و به دنبال تعهدات کمتری در مقایسه با دیگر اعضای سازمان باشند. مباحث مربوط به اصلاحات در سازمان جهانی تجارت سال‌هاست که مطرح است و این سازمان که ۱۶۴ عضو دارد هنوز به توافقی در این زمینه دست نیافته است. اعضای سازمان جهانی تجارت به دو جبهه تقسیم شده‌اند، نخست گروهی از کشورها از جمله روسیه که از توسعه بیشتر سازمان حمایت می‌کنند و دوم کشورهای که خواستار توسعه الگوی جدیدی برای این سازمان هستند.

رویترز گزارش داده که روسیه چهارشنبه در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر خارج کردن امریکا از سازمان جهانی تجارت اعلام کرده فلسفه وجود سازمان جهانی تجارت در صورت خروج امریکا از این سازمان عمیقا زیر سوال خواهد رفت. دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین در کنفرانس خبری اعلام کرده: «کاملا روشن است که سازمان‌های اقتصادی مهم بین‌المللی مانند سازمان جهانی تجارت با خروج اقتصادهای بزرگ جهان، ‌وجودشان زیر سوال خواهد رفت.»

     خروج از پیمان تسلیحاتی استارت

تهدید ترامپ به خروج از WTO در شرایطی است که یک مقام سابق امریکایی هشدار داده رییس‌جمهوری امریکا پس از خروج از توافق موشکی با روسیه اکنون به‌دنبال بهانه‌ای برای خروج از پیمان هسته‌ای استارت است. ریانووستی گزارش داده، توماس کانتریمن دستیار وزیر خارجه پیشین امریکا، با اشاره به خروج اخیر امریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه (ای‌ان‌اف) گفته واشنگتن به‌دنبال خروج از پیمان تسلیحاتی استارت است. معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین‌بار ۱۹۹۱ میان روسیه و امریکا به امضا رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد. این معاهده دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که به‌دنبال آن روسای‌جمهور امریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، معاهده «استارت جدید» را امضا کردند. پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» آوریل۲۰۱۰ در جمهوری چک امضا شد و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی برسانند. رویترز پیشتر به نقل از منبع دولتی امریکا نوشته بود، کاخ سفید بر این باور است که اقدام روسیه در تولید موشک‌های مافوق صوتی کروز، مساله تمدید پیمان استارت را زیر سئوال می‌برد.