۰ نفر

کاخ سفید و دخل و خرج نابرابر

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 373431
کاخ سفید و دخل و خرج نابرابر

وزارت خزانه‌داری امریکا در گزارش خود از وضعیت مالی ده ماه نخست سال مالی 2019 خبر داد، کسری بودجه امریکا با 27 درصد افزایش نسبت به سال مالی قبل به 866.8 میلیارد دلار رسیده‎است. اعلام این خبر می‎تواند به وجهه‎ای که ترامپ از توان اقتصادی خود با هدف انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا ترسیم کرده‎ بود، ضربه بزند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در حالی که سال گذشته در چنین بازه زمانی کسری بودجه امریکا معادل 779 میلیارد دلار، تقریباً رقمی مشابه کسری بودجه سال 2012 بود، رقم کنونی که از سوی خزانه‌داری امریکا اعلام شده (866.8 میلیارد دلار) تنها مربوط به 10 ماه گذشته است و انتظار می‎رود این رقم تا پایان سال مالی 2019 باز هم افزایش یابد. سال مالی در امریکا از اول اکتبر (9 مهر) هر سال محاسبه می‎شود.

بنا براین گزارش مطابق آمارها درآمد خالص ملی امریکا در این سال مالی 3 درصد افزایش داشته است. اما در مقابل هزینه‎هایی که دولت امریکا با توجه به سیاست‎های تعیین شده ترامپ، متقبل شده، معادل 8 درصد افزایش را نشان داده است. از همین رو دولت نتوانسته تراز مالی درستی در کشور برقرار کند و حاصل آن در کسری بودجه خود را نشان داده ‎است. این در حالی است که ترامپ برآورد کرده ‎بود، تعرفه‎هایی که به‌خاطر آنها وارد جنگ تعرفه ای با متحدان خود شد، به این روند (داشتن تراز مالی مثبت) کمک کند.

تحلیلگران اقتصادی مشکلات اقتصادی کنونی امریکا را ناشی از سیاست‎های اقتصادی دونالد ترامپ عنوان کرده‎اند. جوزف یوجین استیگلیتز، اقتصاددان امریکایی که سال 2001 برنده جایزه نوبل اقتصاد شد و چند روز قبل پیش‎بینی کرده بود کسری بودجه امریکا تا یک تریلیون دلار افزایش یابد، در یادداشتی در سایت تحلیلی «پراجکت سیندیکیت» نوشته است: «قرار بود اقتصاد امریکا «عالی» باشد. اما نرخ بیکاری 3.7 درصد است و رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه نخست سال تنها 3.1 درصد و در سه ماهه دوم 2.1 درصد بوده است. امریکا با وجود عوامل اقتصادی که در سه سال گذشته در دست داشت، می‎توانست الان بهترین وضعیت اقتصادی را داشته باشد. اما کاهش مالیات ثروتمندان درسال 2017 باعث می‎شود تا 10 سال آینده بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار به اقتصاد امریکا ضربه وارد شود. لایحه مالیاتی ترامپ تنها باعث پیچیده شدن وضعیت اقتصادی برای مردم شده است. میلیون‎ها مردمی که از بیمه درمانی محروم شده‌اند و با کاهش درآمدهایشان وضعیت برای آنها بدتر هم می‎شود. با توجه به اینکه کسانی که از وضعیت اقتصادی قابل توجهی برخوردارند، نسبت به میزان دارایی خود، بخش کمی از درآمدشان را خرج می‎کنند، ادامه این وضعیت می‎تواند نه تنها موجب کسری بودجه بیشتر بلکه موجب شود کسری تجاری امریکا نسبت به زمان باراک اوباما افزایش قابل توجهی یابد و در نهایت امریکا مجبور شود، برای تأمین اعتبار شکاف بین پس‌انداز داخلی خود و سرمایه گذاری‎اش سرمایه وارد کند.»

«استیگلیتز» سپس مقاله خود را به این ترتیب پایان داده که: «دونالد ترامپ با عدم درک عمیق از اقتصاد باعث شده همان طور که اقتصاددانان پیش‎بینی کرده‎بودند، امریکا دچار کسری بودجه شود. وی با مدیریت بد اقتصادی خود موجب کاهش ارزش دلار و نرخ بهره شده‎است. او همچنین با سیاست‎های تعرفه‎ای خود، باعث شده صادرات کاهش و واردات افزایش یابد.»

این انتقادات صریح درحالی بیان شده است که دونالد ترامپ در دو سال گذشته با بزرگنمایی وضعیت اقتصادی موجود تأکید کرده که سیاست‎های اقتصادی او باعث بهبود وضعیت اقتصادی بوده‎ است. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی موفقیت‎های اقتصادی در دو سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ را ماحصل سیاست‎های باراک اوباما عنوان کرده‎اند و اکنون نیز با انتشار خبر میزان کسری بودجه امریکا و تأکید‌ها بر اینکه انتظار می‎رود این کسری بودجه با سیاست‎های موجود تا سال 2020 به یک تریلیون دلار رسیده و تا سال 2028 افزایشی 100 درصدی داشته باشد، انتظار دارند، دونالد ترامپ در کمپین‎های تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا یا در سیاست‎های اقتصادی‎اش بازنگری کند یا مسیر شعارهایش را تغییر دهد.