۰ نفر

مسکو به دنبال ایجاد سازمان امنیت و همکاری خلیج فارس است

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۲:۵۷
کد خبر: 372467
مسکو به دنبال ایجاد سازمان امنیت و همکاری خلیج فارس است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد: هدف بلندمدت مسکو برای امنیت خلیج فارس، تاسیس سازمان امنیت و همکاری در این منطقه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میخاییل اولیانوف در توئیت های جداگانه ای با تشریح طرح کشورش در خلیج فارس گفت: ما به دنبال جلب موافقت کشورهای منطقه، روسیه، چین، آمریکا و اتحادیه اروپا در این زمینه هستیم. ضمن اینکه برخی طرف های دیگر نیز می توانند در صورت تمایل موقعیت ناظر یا عضو همکار را داشته باشند.
اولیانوف در توییت دیگری نوشت: در این طرح، همه کشورهای منطقه در سازمان امنیت و همکاری خلیج فارس پیش بینی شده است و کارهای عملی می تواند با رایزنی های دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای ذینفع از جمله برخی کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی آغاز شود.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت: آنها با یکدیگر می توانند گروه ابتکاری (گروه کاری) را برای فراهم آوردن توافقنامه بین المللی و کنفرانس امنیت و همکاری منطقه تشکیل دهند.
وی خاطرنشان کرد: محل برگزاری کنفرانس، سطح نمایندگان شرکت کننده در آن، دستور کار و تعیین تدابیر برای امنیت و اعتمادسازی در منطقه از وظایف این گروه کاری می تواند باشد.
 اولیانوف در توییت دیگری نوشت: ما شاهد وضعیت بسیار نگران کننده در خلیج فارس هستیم چرا که اختلافات بین برخی کشورها هر روز تشدید می شود و از طرفی تمایلی برای مذاکره یا حساسیتی برای افزایش حضور نظامی خارجی در این پهنه آبی دیده نمی شود؛ حال آنکه خلیج فارس نیاز فوری به دستور کار مثبت دارد.

 وی ادامه داد: به همین دلیل روسیه کمتر از یک ماه پیش طرح خود را برای امنیت خلیج فارس ارائه کرد. این طرح پیشنهادهای مشخصی را برای برطرف کردن وضعیت منفی در منطقه از طریق گفت وگو و تلاش های دیپلماتیک به جای خصومت ورزی و افزایش حضور نظامی ارائه می کند.
روسیه به تازگی طرح امنیت منطقه خلیج فارس را ارائه کرد که بر اساس آن امنیت این منطقه توسط کشورهای این حوزه تامین می شود و نیروهای بیگانه این پهنه های آبی را ترک می کنند.
در این طرح امنیت خلیج فارس توسط کشورهای منطقه تامین می شود و پنج عضو دائمی شورای امنیت نیز در این زمینه با کشورهای منطقه مشارکت می کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر جمعه در واکنش به طرح تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نوشت: هرگونه حضور فرامنطقه ای در این خلیج منشا نا امنی است.

ظریف در توئیتی اعلام کرد:‌ خلیج فارس از اولویت‌های امنیت ملی ایران محسوب می‌شود و  از مدت‌ها پیش امنیت دریانوردی در آن تضمین شده است.

وی اضافه کرد: با عنایت به این واقعیت، به رغم همه تبلیغات، هر گونه حضور فرامنطقه‌ای منبع ناامنی است. ایران در حراست از امنیت خود تردید نخواهد کرد."

آمریکا می خواهد ائتلافی از نیروهای دریایی اروپایی را در خلیج فارس ایجاد کند تا به زعم خود از کشتیرانی در تنگه هرمز محافظت کند. هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف، آن طور که مقام های واشنگتن ادعا می کنند حمایت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری حاضر در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در برابر ایران است. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با شکل‌گیری این گونه ائتلاف‌ها اعلام و آن را اقدامی تنش‌آفرین و فریبکارانه می‌داند و «برگزارکنندگان، شکل‌دهندگان و اعضای آن را به عنوان عاملین موثر در ایجاد تنش و بحران احتمالی آتی ناشی از آن در منطقه تلقی خواهد کرد».

تا کنون بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، آلمان، فرانسه و اسپانیا با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی مخالفت کرده‌اند و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اعلام کرده که هیچ‌ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز و آغاز مأموریت در این منطقه طرح نشده است.
تلاش‌های دو ماهه ترامپ که به اذعان کارشناسان پس از خروج از برجام توان اجماع‌سازی در جهان را از دست داده، تنها توانسته انگلیس را آنهم به صورت مشروط و رژیم صهیونیستی را که از لحاظ فنی توان مشارکت در چنین ائتلافی را ندارد، به خود جلب کند.