۰ نفر

اصرار اسپر به ژاپن برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴
کد خبر: 372249
اصرار اسپر به ژاپن برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی

اسپر در دیدار با مقامات ارشد ژاپن، ضمن هشدار درباره قدرت چین در منطقه، خواستار پیوستن توکیو به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع جدید آمریکا در ادامه اولین سفر خود به کشورهای آسیایی در این مقام، روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با مقامات ژاپنی درباره پیوستن به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز و بررسی بحران‌های جنوب شرق آسیا وارد توکیو شد.

به نوشته روزنامه «استریتس تایمز»، اسپر پیش از سفر به توکیو در جمع خبرنگاران در خصوص ایجاد ائتلافی برای گشت‌زنی در تنگه هرمز گفته بود: «هریک و همه کشورهایی که منافعی آزادی ناوبری و آزادی تجارت دارند، لازم است که به‌طور واقعی ملحق شدن به این نوع از پایش تنگه را درنظر بگیرد».

اسپر در توکیو با «تاکشی ایوایا» وزیر دفاع و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

روز چهارشنبه «یوشیهیده سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن، در کنفرانسی خبری گفت اسپر و ایوایا درباره پیوستن ژاپن به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز، بحث و گفت‌وگو کردند.

به گفته وی، اسپر در دیدار با آبه شینزو این بحث را مطرح نکرده است.

ایوایا نیز در جمع خبرنگاران گفت به اسپر توضیح داده است که ژاپن با دقت به نقشی که می‌تواند در محافظت از کشتی‌ها در خاورمیانه ایفا کند فکر خواهد کرد، اما نیاز نفتی و روابطی که با هر دو کشور ایران و آمریکا دارد را نیز در آن لحاظ خواهد کرد.

اسپر در دیدار با آبه مدعی شد: «خشونت نظامی و راهبرد حساب شده اقتصاد دزد دریایی وار [چین] قوانین بین‌المللی و نظم کلی را که ما تلاش می‌کنیم حفظ کنیم، برهم می‌زند».

ایوانا گفت او و وزیر دفاع جدید آمریکا بر اهمیت روابط سه‌جانبه با کره جنوبی نیز صحه گذاشته و در خصوص تهدیداتی که می‌تواند در نتیجه فسخ توافق اطلاعاتی میان کره جنوبی و ژاپن ایجاد شود ابراز نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه رادیویی «کی‌بی‌اس»، ایوانا گفت اسپر در طول گفت‌وگویی که داشتند اظهار داشته است که همکاری امنیتی بین سئول و توکیو بسیار مهم است و از او خواسته است روابطی محکم با وزیر دفاع کره جنوبی ایجاد کند.

ریشه اختلافات میان ژاپن و کره جنوبی به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها در پاسخ، صادرات نیمه رساناهای ضروری برای تولید کالاهای تکنولوژیک کره‌جنوبی را قطع کردند که موجب شد سئول سفیر ژاپن را احضار کرده و توکیو را به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه متهم کند.کره جنوبی نیز متقابلاً ورود بسیاری از کالاهای ژاپنی به این کشور را تحریم کرد. 

اسپر در سفر خود به کشورهای آسیایی از استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و مغولستان دیدار کرده است و آخرین مقصد او سئول خواهد بود.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. اسپر و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش هستند کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و متحدان آسیایی خود را مجاب کنند در این ائتلاف شرکت کنند اما عملاً تا کنون فقط انگلیس و رژیم صهیونیستی به این طرح جواب مثبت داده‌اند.