۰ نفر

ترامپ چطور جهان را به دوران جنگ سرد بازگرداند؟

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 371970
ترامپ چطور جهان را به دوران جنگ سرد بازگرداند؟

روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنانی به آمریکا هشدار داد که اگر وزارت دفاع این کشور بخواهد به دنبال ساخت موشک‌های جدید برود، روسیه نیز همین کار را خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، رئیس‌جمهوری روسیه این اظهارات را پس از شکست پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) مطرح کرد؛ پیمانی که روز جمعه به دنبال اطلاعیه آمریکا مبنی بر این‌که قصد دارد تسلیحاتی را که قبلا براساس مفاد پیمان INF ممنوع اعلام شده بود، آزمایش و مستقر کند، عملا ملغی شد. پوتین ضمن محکوم‌کردن خروج آمریکا از پیمان INF آن هم به شیوه‌ای یک‌جانبه و با دلایل بعید و غیرمتقاعدکننده گفت: «این اقدام واشنگتن به ‌طور جدی به وضع ناآرامی در جهان دامن می‌زند و خطرات اساسی و مهمی را برای همگان به وجود می‌آورد. اما به نظر می‌رسد ناآرامی و مسابقه تسلیحاتی مدت‌ها است که از زمان روی کار آمدن ترامپ در سراسر جهان و به‌خصوص خاورمیانه آغاز شده است.  نگاهی به تحولات منطقه و جهان به وضوح نشان می‌دهد که برخی کشورها به دنبال مسلح‌کردن خود در رقابت با دیگران هستند و در تمامی این اقدامات و تحولات می‌توان رد پای آمریکا و سیاست‌هایش را مشاهده کرد.

ترکیه و موضوع خرید اف ٣٥ از آمریکا

یکی از تنش‌های تسلیحاتی درمنطقه خاورمیانه موضوع خرید جنگنده‌های پیشرفته اف ٣٥ از سوی ترکیه بود. دولت ترکیه در قراردادی با آمریکا تعدادی جنگنده اف ٣٥ خریداری کرد و حتی بخشی از پول خرید را نیز پرداخت کرد. اما آمریکا در مرحله اجرای این توافق به بهانه‌های مختلف از تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه خودداری کرد. در مقابل ترکیه نیز اعلام کرد به تلافی این اقدام آمریکا سامانه دفاع موشکی اس٤٠٠ را از روسیه خریداری خواهد کرد. روس‌ها برای مقابله با سیاست‌های نظامی آمریکا، از این پیشنهاد ترکیه استقبال و اعلام کردند که در اسرع وقت این سامانه را به ترکیه تحویل خواهند کرد. در ادامه آمریکا ترکیه را تهدید کرد که در صورت خرید از روسیه این کشور را تحریم می‌کند اما ترکیه درنهایت سامانه اس ٤٠٠ را تحویل گرفته و معامله خرید اف ٣٥ با آمریکا به کلی ملغی اعلام شد. بعدها معلوم شد پشت پرده عدم تحویل اف ٣٥ به ترکیه، اسراییل قرار داشته چون نمی‌خواسته کشور دیگری به غیر از خودش از جنگنده اف ٣٥ برخوردار باشد.

خروج از پیمان INF و Start

اقدام بعدی آمریکا خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد موسوم به INF و خروج از معاهده منع موشک‌های بالستیک موسوم به Start بود. متعاقب خروج یک‌طرفه آمریکا از این دو پیمان، روسیه نیز از آنها خارج شد. این مسأله موجب شد تا بار دیگر دو کشور به فضای مسابقه موشکی تسلیحاتی دوران جنگ سرد بازگردند. دورانی که در آن مسکو و واشنگتن هر چند وقت یک‎بار یک موشک جدید هسته‌ای و بالستیک را آزمایش می‌کردند تا قدرت خود را به رخ یکدیگر بکشند.

تصمیم آمریکا به استقرار موشک‌هایش در آسیا

آمریکا اخیرا اعلام کرده که قصد دارد سامانه‌های موشکی‌اش را در آسیا مستقر کند. در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، سفری به استرالیا داشته تا این کشور را به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در خاک استرالیا راضی کند. استرالیا البته اعلام کرد تصمیمی برای پذیرش درخواست آمریکا ندارد. از سوی دیگر چین نیز به این اقدام واکنش نشان داده و اعلام کرده اگر آمریکا موشک‌های میانبرد خود را در منطقه آسیا – پاسیفیک مستقر کند، بی‌تفاوت نمی‌نشیند و دست به اقدامی متقابل می‌زند. یک مقام وزارت خارجه چین به سایر کشورها به‌ویژه کره جنوبی،‌ ژاپن و استرالیا اعلام کرد که جوانب احتیاط را در نظر بگیرند و به آمریکا اجازه ندهند تا چنین تسلیحاتی را در قلمروهایشان مستقر کند و گفت: «این مسأله بر خلاف منافع امنیت ملی این کشورهاست. دولت پکن تمایلی برای پیوستن به مذاکرات کاهش تسلیحات اتمی با آمریکا و روسیه ندارد. چین ۲۹۰ کلاهک اتمی دارد؛ در حالی ‌که روسیه ۱۶۰۰ و آمریکا ۱۷۵۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد.» مجموعه این اقدامات آمریکا را در کنار تسلیحاتی‌کردن منطقه خاورمیانه و به‌خصوص خلیج فارس، فروش بی‌حدوحصر و سرسام‌آور سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس بگذارید. به نظر می‌رسد جهان وارد عصر جدیدی از مسابقه تسلیحاتی شده است و از آن گریزی نیست.