۰ نفر

تلاش نمایندگان کنگره برای پیشبرد طرحی جدید علیه جنگ با ایران

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۲۵
کد خبر: 371807
تلاش نمایندگان کنگره برای پیشبرد طرحی جدید علیه جنگ با ایران

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در تلاش هستند طرحی را با گنجاندن در لایحه بودجه دفاعی آمریکا به قانون تبدیل کنند که خواستار جلوگیری از اقدام نظامی علیه ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ۲۸ نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در تلاش برای پیشبرد طرحی هستند که اختصاص هر گونه بودجه به دولت این کشور را برای ایجاد اقدام نظامی علیه ایران ممنوع می‌کند. 

وبگاه مجله «فارن‌پالیسی» روز دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) گزارش داده به متن یک نامه داخلی در کنگره دست یافته که نشان می‌دهد این گروه از نمایندگان کنگره در تلاش هستند این طرح را به قانتون تبدیل کنند. 

قانونگذاران آمریکایی پیش از این در تصویب طرح‌های مشابه شکست خورده‌اند، اما این بار امیدوارند این طرح را در لایحه بودجه دفاعی آمریکا که قرار است در پاییز سال جاری متن آن نهایی شود گنجانده و آن را به قانون تبدیل کنند. 

قانونگذاران آمریکایی در نامه مذکور، خطاب به روسا و اعضای ارشد کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نوشته‌اند: «اکثریت نمایندگان از هر دو حزب در مجلسین آمریکا، نظر خودشان را در خصوص دفاع از حق قانونی کنگره در مسائل مربوط به جنگ و صلح ابزار کرده‌اند.»

سناتورها و قانونگذاران مجلس نمایندگان در بخش دیگری از این نامه خطر ورود به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره را با توجه به بالا بودن تنش‌ها در منطقه زیاد ارزیابی کرده‌اند. 

 

این نامه، نمایانگر جدیدترین جدال‌های سیاسی در کنگره برای کاستن از اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا است. مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۱ تیرماه طرح مشابهی را به تصویب رسانده، در حالی که مجلس سنا دو هفته قبل‌تر از آن (۷ تیرماه) در تصویب آن ناکام ماند. هر دو مجلس قصد داشتند این طرح را با اضافه کردن به عنوان متمم به متن لایجه بودجه دفاعی آمریکا به تصویب برسانند؛ مجلس نمایندگان در تحقق این هدف موفق شد، اما مجلس سنا ناکام ماند. 

در قوانین آمریکا، برای اینکه طرحی به قانون تبدیل شود، بایستی پس از تصویب در هر دو شاخه کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به امضای جمهور آمریکا برسد. در صورتی که بین مصوبه‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان از یک طرح مغایرت وجود داشته باشد هر دو مصوبه در کمیته‌ای موسوم به کمیته کنفرانس برای رفع موارد اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر سر رفع این موارد مصالحه صورت می‌گیرد. 

در حال حاضر یکی از موارد اختلاف در نسخه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا از لایحه بودجه دفاعی آمریکا همین طرح ضد جنگ با ایران است. فارن‌پالیسی نوشته این موضوع مذاکرات قانونگذاران آمریکایی بر سر متن نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا را به محلی برای مجادله بر سر سیاست‌ها در خصوص ایران تبدیل خواهد کرد.

«تام یودال»، نماینده دموکرات مجلس سنا و «رو کانا»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جمله قانونگذاران حامی محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ‌افروزی با ایران هستند. در دسته مقابل این طرح، نمایندگانی مانند «مت گائتز» و «تام کاتن» قرار دارند که می‌گویند تصویب چنین طرحی اختیارات رئیس‌جمهور برای واکنش سریع به «تهدیدها از جانب ایران» را محدود خواهد کرد.

یک دستیار یکی از قانونگذاران آمریکایی به فارن‌پالیسی گفت: «این مسئله، فوری‌ترین مسئله دفاع ملی است که در کنگره بر سر آن بحث می‌کنیم و یکی از مسائل نادری است که بر سر آن توافق فراحزبی وجود دارد.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

در حالی که برخی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره خطر بروز جنگ با ایران هشدار می‌دهند برخی از منابع خبری اخیراً گزارش‌هایی درباره نمایشی بودن این اقدامات ترامپ منتشر کرده‌اند. پایگاه آکسیوس اخیراً گزارش داده بود اقدامات جنگ‌طلبانه ترامپ به قصد آوردن ایران پای میز مذاکره انجام می‌شود. 

یک منبع چند هفته پیش به آکسیوس گفت: «ترامپ بولتون را یکی از اجزای اساسی راهبرد مذاکراتی خودش می‌داند. او فکر می‌کند که رویکرد خصمانه بولتون و اشتیاق او برای کشتن دیگران، یک برگ چانه‌زنی برای او هنگام دیدار با سران خارجی به شمار می‌رود. بولتون می‌تواند پلیس بد باشد و ترامپ پلیس خوب.»