۰ نفر

دست رد استرالیا به یکجانبه‌گرایی آمریکا

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۲
کد خبر: 371616
دست رد استرالیا به یکجانبه‌گرایی آمریکا

 یک روز بعد از آنکه مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا با سرخوردگی از شکست تلاش‌های دیپلماتیکش در اجلاس آسه‌آن تایلند را ترک کرد در استرالیا هم با استقبال نه‌چندان گرم یکی از متحدان سنتی امریکا برای ماجراجویی‌های جدید نظامی و امنیتی امریکا مواجه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، پمپئو که در سفر سه‌روزه‌اش به تایلند برای شرکت در اجلاس امنیتی آسه‌آن و شرکای خارجی، از وادار کردن کره شمالی به ادامه مذاکرات سطح بالا ناامید شده‌بود تلاشش برای میانجی‌گری میان دو متحد شرق دور، ژاپن و کره جنوبی، با شکست مواجه شد و به همراه وزیر دفاع امریکا به استرالیا رفت تا باز ایده‌های یک‌جانبه‌گرایانه دولت او با چند «نه» مودبانه و دیپلماتیک، رد شوند. او بعد از استرالیا به عنوان اولین وزیر خارجه امریکا به میکرونزی سفر می‌کند تا لااقل در پایتخت این متحد همیشه وفادار به خواسته‌های امریکا در اقیانوس آرام، بتواند سفر خود را با نمایشی از موفقیت خاتمه دهد. مقام‌های استرالیایی با وجود همزبانی با امریکا در مورد ادعای «تهدیدهای چین» در اقیانوس آرام، تاکید کردند که در رقابت میان چین و امریکا قادر به انتخاب یک جبهه نیستند و خواهان حفظ روابط با هر دو طرف هستند. استرالیایی‌ها همچنین در مورد درخواست امریکا برای پیوستن به ائتلاف نظامی ضدایرانی در خلیج فارس تاکید کردند «تصمیم فوری در این مورد اتخاذ نمی‌کنند.»

در مورد پیشنهاد مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی در خلیج فارس هم استرالیای‌ها حاضر به سپردن تعهدی نشدند و گفتند که روی این موضوع فکر می‌کنند. لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا تاکید کرد که «قرار نیست هیچ تصمیم فوری در مورد پیوستن به ائتلاف نظامی در خلیج فارس بگیریم.» این مقام استرالیایی تاکید کرد که درخواست رسمی امریکا برای تشکیل این ائتلاف را دریافت کرده و «دقیقا آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.» رینولدز تاکید کرد: «ما بر اساس منافع ملی استرالیا در این مورد تصمیم‌گیری خواهیم کرد. به هر تقدیر استرالیا به‌شدت به آمد و شد دریایی در تنگه هرمز وابسته است و نسبت به این موضوع که کشتیرانی در این مسیر امن باشد بسیار حساسیم.»

بین امریکا و چین انتخاب نمی‌کنیم

مقام‌های امریکا و استرالیا بعد از نشست دو روزه در سیدنی بیانیه‌ای مشترک در مورد آنچه دو کشور «تهدید چین» خواندند منتشر و بر همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با اقدامات چین در منطقه آسیا و اقیانوس آرام تاکید کردند. با این حال افزایش تنش‌ها میان چین و استرالیا، به‌شدت استرالیایی‌ها را نگران کرده است، چرا که هر چند امریکا مهم‌ترین متحد این کشور است، اما چین هم به نوبه خود بزرگ‌ترین بازار کالاهای صادراتی استرالیاست. وزیر دفاع استرالیا با اشاره به این موضوع تاکید کرد که هر چند انگیزه‌های زیادی برای تقویت همکاری‌های نظامی میان استرالیا و امریکا وجود دارد، اما این کشور هیچ علاقه‌ای ندارد که «رقابت‌های امریکا و چین در منطقه به اقدامات خصمانه تبدیل شود.» وزیر دفاع استرالیا تاکید کرد: «برای استرالیا، مساله انتخاب میان ایالات متحده و چین وجود ندارد. در مورد چین، ما روابط طولانی و سنتی قدرتمندی با این کشور داریم و امریکا هم همزمان قدرتمندترین متحد ما است.» مایک پمپئو روز یکشنبه در سخنانی توهین آمیز در مورد روابط تجاری استرالیا و چین خطاب به مقام‌های استرالیایی گفته‌بود: «شما می‌توانید بین فروختن وجدان‌تان به یک کیسه دانه سویا یا حفظ امنیت مردم‌تان یکی را انتخاب کنید.»

موشک‌های امریکایی در استرالیا مستقر نمی‌شود

با وجود ادعای وزیر دفاع امریکا مبنی بر آغاز گفت‌وگوها برای استقرار موشک‌های امریکایی در آسیا و اقیانوس آرام بعد از فروپاشی توافق هسته‌ای با مسکو، مقام‌های استرالیایی تاکید کردند که هیچ درخواستی در این زمینه از سوی امریکا مطرح نشده و بعید است در آینده هم‌ چنین درخواستی مطرح شود. ایالات متحده امریکا سه روز پیش رسما از پیمان امحای موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد هسته‌ای روسیه و امریکا خارج شد و به این پیمان مهم کنترل تسلیحات پایان داد. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا بلافاصله بعد از اعلام این خبر از تمایل خود برای مذاکره با کشورهای آسیا و اقیانوس آرام، برای استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای امریکا خبر داده‌بود. اظهارات مارک اسپر در استرالیا، این گمانه‌زنی را در میان رسانه‌ها پدید آورد که امریکا از استرالیا خواسته است تا موشک‌های خود را در خاک این کشور مستقر کند، اما نخست‌وزیر استرالیا در بریزبن در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «چنین درخواستی از ما نشده است، ما هم‌ چنین گزینه‌ای را در نظر نداریم.» برخی رسانه‌های استرالیایی پیش از این با استناد به صحبت‌های مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا از فشار واشنگتن به استرالیا برای استقرار سامانه‌های موشکی زمینی در خاک استرالیا برای مقابله با چین خبر داده‌بودند.

واکنش تند روسیه و چین

پیشنهاد وزیر دفاع امریکا برای استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای امریکا در آسیا و اقیانوس آرام، با واکنش تند مقام‌های روسیه و چین مواجه شده است. روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین که معمولا نظرات حزب کمونیست حاکم این کشور را منتشر می‌کند، در واکنش به تهدید وزیر دفاع امریکا برای استقرار موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده در آسیا، با انتشار یادداشتی هشدار داده است: «کشورهای آسیایی نباید خود را به گوشت جلوی توپ سیاست‌های تهاجمی امریکا تبدیل کنند. هر کشوری که پذیرای این موشک‌ها شود، مستقیم یا غیرمستقیم علیه چین و روسیه با امریکا همکاری کرده است و در معرض آتش این دو کشور قرار می‌گیرد. اگر کشورهای آسیایی به امریکا برای تهدید چین و روسیه کمک کنند، انتقام چین و روسیه منفعت این کشورها را بیش از فشار امریکا برای پیوستن به این کارزار تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

معاون وزیر خارجه روسیه، سرگی ریابکف هم روز دوشنبه تاکید کرد که در صورت اقدام امریکا به انتقال موشک‌های میان‌برد هسته‌ای به آسیا اقدامات تقابلی انجام خواهد داد. ریابکف تاکید کرد که روسیه قصد ندارد در رقابت تسلیحاتی با امریکا غرق شود، اما در صورت عملی شدن چنین تهدیدهایی واکنش دفاعی انجام خواهد داد. ریابکف تاکید کرد: «اگر انتقال سامانه‌های جدید امریکایی به ویژه در آسیا عملی شود، گام‌های روسیه برای ایجاد توازن در منطقه برداشته‌خواهد شد تا از سطح تهدیدهایی که چنین اقدامی متوجه روسیه می‌کند، کاسته‌شود.» او همچنین در مورد انتقال برنامه‌ریزی شده سلاح‌های جدید به ژاپن هم هشدار داد و گفت: «گفته می‌شود که قرار است به زودی سامانه‌های چندکاره پرتاب موشک MK-41 به ژاپن منتقل شود. از نظر ما از این سامانه‌ها می‌توان برای پرتاب موشک‌های میان‌برد کروز استفاده کرد. در نتیجه زمانی که چنین سامانه‌هایی وارد خاک ژاپن شوند، قطعا گام‌های تقابلی متناسب از سوی روسیه برداشته‌خواهد شد.»