۰ نفر

کره جنوبی: احتمال اعزام داوطلبانه نیرو به خلیج فارس

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۳
کد خبر: 371494
کره جنوبی: احتمال اعزام داوطلبانه نیرو به خلیج فارس

وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد آمریکا تا کنون از کره جنوبی برای پیوستن به ائتلاف نظامی حفاظت از «تنگه هرمز» درخواست رسمی نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جئونگ کیونگ دو» روز دوشنبه در پارلمان کره جنوبی در سئول از سفر وزیر دفاع آمریکا به سئول در روز جمعه خبر داد و گفت: ممکن است در این دیدار مسایلی مانند پرتاب موشک های کره شمالی، مانورهای مشترک دو کشور و حفاظت از تنگه هرمز مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با این حال از آنجائیکه امکان مواجه شدن کشتی های کره جنوبی با خطر در تنگه هرمز وجود دارد سئول می تواند احتمال اعزام نیروی نظامی به تنگه هرمز را به صورت «داوطلبانه» بررسی کند.

او تاکید کرد اعزام نیروی نظامی برای حفاظت از اتباع کره جنوبی نیازمند تایید و مجوز پارلمان نیست زیرا هدف محافظت از شهروندان کره ای در مواقع اضطراری خواهد بود.

وی تصریح کرد: اعزام واحد مقابله با دزدی دریایی کره جنوبی که هم اکنون در نزدیکی های سومالی خدمت می کند با یک ناوشکن، یک بالگرد و سه قایق تندرو، نیازی به مجوز مجلس ندارد.

پیشتر خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته بود که آمریکا از کره جنوبی و چند کشور دیگر خواسته است برای حراست از نفتکش ها در تنگه هرمز و آبهای مجاور ایران نیروی نظامی به منطقه اعزام کنند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز چند روز پیش با هدف تشویق ژاپن و کره جنوبی برای پیوستن به این ائتلاف آمریکایی راهی منطقه شد اما هنوز وی موفق به اخذ نظر موافق سئول و توکیو در این زمینه نشده است.

 «روه جایه چون» معاون سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی هم قبلا گفته بود شود اگرچه گفته می شود آمریکا خواسته هایی برای پیوستن سئول به ائتلاف حفاظت از نفتکش ها در تنگه هرمز مطرح کرده اما کره جنوبی درخواست رسمی از واشنگتن دریافت نکرده است.

وی افزود که ما وضعیت تنگه هرمز را به طور دقیق مورد نظارت قرار می دهیم و همه احتمالات از جمله موضوع مورد نظر آمریکا را مورد توجه قرار می دهیم و باید بدانیم که اقدامات چه تاثیراتی می تواند بر کره جنوبی داشته باشد و بر این اساس تصمیم گیری خواهد شد.