۰ نفر

توفان توییتری ترامپ برای امتیازگیری از چین

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۴۰
کد خبر: 370878
توفان توییتری ترامپ برای امتیازگیری از چین

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، اعلام کرده از اول سپتامبر بر 300میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10درصدی اعمال خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، اعلام کرده از اول سپتامبر بر 300میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10درصدی اعمال خواهد کرد. تهدید ترامپ بازارهای جهانی را به هم ریخت و انجمن‌های صنفی در ایالات متحده را برآن داشت تا نسبت به تبعات چنین اقدامی به دولت امریکا هشدار دهند.

رویترز نوشته، دونالد ترامپ تهدید کرده که تقریبا بر تمام کالاهای چینی واردشده به امریکا تعرفه اعمال خواهد کرد. این اظهارات ترامپ پایانی ناگهانی برای آتش‌بس موقت جنگ تجاری دو کشور درنظر گرفته شده است، آتش‌بسی که به رشد جهانی اقتصاد آسیب رسانده و زنجیره‌های عرضه جهانی را مختل کرده است.

دونالد ترامپ همچنین تهدید کرده درصورتی که «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین، نتواند روند مذاکرات برای رسیدن به یک توافق تجاری را سرعت ببخشد، تعرفه‌های بیشتری را اعمال خواهد کرد. ترامپ گفته: «فکر می‌کنم شی جین‌پینگ خواستار توافق است اما راستش به اندازه کافی سرعت عمل ندارد.»

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، نیز همزمان چین را بازیگری بد توصیف کرده که برای چندین دهه مانع از تجارتی عادلانه با امریکا شده است.

به‌گزارش رویترز، تهدیدهای توییتری دونالد ترامپ پس از آن بود که رابرت لایتزر مذاکره‌کننده ارشد تجاری‌ دولت امریکا، به او گزارش داده که روند مذاکرات تجاری اواخر هفته گذشته با چین پیشرفتی نداشته است. بر همین اساس ترامپ تهدید کرده که اگر مذاکرات تجاری به نتیجه نرسد تعرفه‌های بیشتری اعمال خواهد کرد، حتی بیشتر از تعرفه 25 درصدی که بر 250 میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی اعمال کرده است.

تارنمای هیل در این باره نوشته، اعلان غیرمنتظره ترامپ در مورد تعرفه‌ها، نشان‌دهنده نارضایتی او از نحوه پیشرفت گفت‌وگوهای تجاری با چین است. دور اخیر این گفت‌وگوها در شانگهای چهارشنبه گذشته با شکست به پایان رسید. این درحالی است که کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شده بود که مذاکرات با چین سازنده بوده است.

تهدیدهای تجاری ترامپ علیه چین بار دیگر بازارهای جهان را متلاطم کرده است. رویترز گزارش داده که شاخص سهام بازارهای آسیا جمعه افت کرده است. شاخص «اس‌اندپی500» هم که تا عصر پنج‌شنبه کاملا مثبت بوده با 0.9 درصد کاهش بسته شده است. همچنین شاخص «ام‌اس‌سی‌آی» بورس‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه  جز ژاپن با ریزش ۱.۴ درصدی بسته شد و شاخص «نیکی ۲۲۵» توکیو در اتفاقی کم‌سابقه ۲.۴درصد سقوط کرد. در دیگر مناطق آسیا شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۱.۵ درصد و شاخص هانگ سنگ بورس هنگ‌کنگ ۲.۲درصد ریزش کردند. شاخص اوراق قرضه 10ساله دولت امریکا نیز کاهش یافته است.

در همین حال اتحادیه صنعت خرده فروشی امریکا پیش‌بینی کرد‌ه‌ که هزینه‌های مصرف بالا می‌رود. در بیانیه این نهاد آمده که با اجرا شدن سیاست‌های ترامپ علیه کالاهای چینی، قیمت کالاهای مصرفی در امریکا مانند پوشاک، اسباب بازی، وسایل خانه و الکتریکی افزایش خواهد یافت. به‌گفته این اتحادیه در مجموع قیمت ۶۲درصد کالاها در امریکا متاثر از سیاست‌های ترامپ علیه چین خواهد بود.

مایرون بریلیانت مدیر اجرایی اتاق بازرگانی امریکا، نیز با انتقاد از افزایش تعرفه کالاهای چینی گفته این سیاست تجاری ترامپ علیه پکن کاملا اشتباه است. بریلیانت تاکید کرده چنین اقداماتی روند رو به رشد مذاکرات میان چین و امریکا را تضعیف خواهد کرد و آنها به خاطر این اقدامات بسیار متاسف هستند.

موسسه رتبه‌بندی مودی نیز اعلام کرده که تعرفه‌های جدید می‌تواند باری بر دوش اقتصاد جهان باشد آن هم در شرایطی که رشد اقتصادی در امریکا، چین و منطقه یورو در حال کاهش است.»

ناظران معتقدند که اعمال تعرفه‌ها همچنین فدرال رزرو را مجبور می‎کند تا برای در امان ماندن اقتصاد امریکا از خطر سیاست تجاری، بار دیگر نرخ بهره را کاهش دهد. روزنامه گلوبال تایمز چین نوشته: «اعمال تعرفه‌ها به جای اینکه چشم‌انداز مذاکرات و رسیدن به توافق را بهبود ببخشد، احتمال وقوع آن را کمتر می‌کند.»

  اقدامات تلافی‌جویانه چین؟

«وانگ یی» دیپلمات ارشد چین در حاشیه نشست آسه‌آن در تایلند در واکنش به تهدیدهای ترامپ گفته است: «اعمال تعرفه‌های بیشتر امریکا راهی مناسب برای رسیدگی به اختلافات دوجانبه نبوده است. این تعرفه‌ها قطعا راهی سازنده برای بهبود اقتصاد و اصطکاک تجاری نیست.»

«هو جین‌پینگ» سردبیر روزنامه حزب کمونیست نیز در توییتر نوشته: «پکن تلاش خواهد کرد تا بتواند بر جان به در بردن از جنگ تجاری بلندمدت تمرکز کند. اعمال تعرفه‌های جدید به هیچ‌وجه توافقی که ایالات متحده خواستار آن است را در پی ندارد و فقط این توافق را از دسترس خارج می‌کند.»

به اعتقاد تحلیل‌گران، اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی چین شامل اعمال تعرفه‌ها، ممنوعیت صادرات عناصر خاکی کمیاب و جریمه کردن شرکت‌های امریکایی است. همچنین پکن تاکنون از اعمال تعرفه بر نفت خام امریکا و شرکت‌های بزرگ هواپیمایی این کشور خودداری کرده است؛ این امتناع از اعمال تعرفه‌ها پس از این بود که چین تقریبا بر 110میلیون دلار کالای امریکایی تعرفه‌های تلافی‌جویانه اعمال کرد. چین همچنین در حال تهیه فهرستی از شرکت‌های غیر قابل اعتماد است، شرکت‌هایی خارجی که به منافع چین آسیب رسانده‌اند. چین از جمله در حال تحیق درباره عملکرد شرکت «فدکس» است.

«آیریس پنگ» اقتصاددان چینی گفته: «چین اقدامات تلافی‎جویانه خود را روش‌مند، عامدانه و به نوبت انجام خواهد داد. معتقدیم روش چین در تشدید جنگ تجاری این است که سرعت مذاکرات را کاهش دهد و اقدامات تلافی‌جویانه را در پیش بگیرد. اعمال تعرفه‌ها می‎تواند فرآیند مقابله به مثل چین را تا انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به درازا بکشد.»

خبرگزاری چینی شینهوا با اشاره به اظهارات ترامپ، واشنگتن را متهم کرده که قصد دارد با این راهبرد در جریان مذاکرات تجاری از پکن امتیاز بگیرد. در بخشی از این مطلب آمده: «دور تازه گفت‌وگوها قرار است ماه آینده برگزار شود اما طرح چنین مسائلی نشان می‌دهد که امریکا می‌خواهد در مذاکرات دست بالا را داشته باشد.»