۰ نفر

سوئد به «اینستکس» می‌پیوندد

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 370350
سوئد به «اینستکس» می‌پیوندد

سفیر سوئد در روسیه اعلام کرد که کشورش قصد پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی با ایران یا همان اینستکس را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «پیتر اریکسون» سفیر سوئد در روسیه از اعلام آمادگی کشور خود برای پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی اروپا با ایران تحت عنوان «اینستکس» خبر داد.

شبکه المیادین گزارش کرد، وی در خصوص پیوستن کشورش به اینستکس گفت: «سوئد قصد دارد به ساز و کار تعاملات مالی با ایران (اینستکس) بپیوندد».

به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام علیرغم پایبندی تهران به مفاد این توافق هسته‌ای، کشور‌های اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بهمن ماه سال گذشته، اینستکس را برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام ثبت کردند.

پاریس میزبان اینستکس یا همان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» شد و «پر فیشر» بانکدار آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده گرفت. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت شد و مقرر شد از هر کدام از این کشور‌ها یک نفر از وزارت امور خارجه حضور داشته باشند و گفته شد که دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سازوکار بپیوندند.

اینستکس یا همان «ساحات» بین واردات و صادرات به اروپا یک تهاتر پولی ایجاد می‌کند و پول وارد کننده را به صادر کننده می‌دهد. در حقیقت اینستکس و شرکت متناظر ایرانی به عنوان نهاد‌های واسط برای تسویه حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل خواهند کرد. بر این اساس، در ساختار اینستکس پولی جا به جا نمی‌شود.

پیش از این هفت کشور اروپایی اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد ضمن حمایت از برجام آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس را اعلام کرده بودند.

در بیانیه این کشور‌ها آمده بود: «با آگاهی از اینکه اجرای بخش‌های اقتصادی این توافق با مشکلاتی روبرو شده است ما با فرانسه، آلمان و انگلیس و دیگر سازمان‌ها و کمیسیون اروپایی برای ایجاد کانالی که تبادلات مالی با ایران را تسهیل کند همکاری خواهیم کرد.»