۰ نفر

آتش زیر خاکستر 11سپتامبر

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۵:۲۲
کد خبر: 370239
آتش زیر خاکستر 11سپتامبر

نحسی حادثه 11سپتامبر و خون بیش از سه هزار نفری که در این حادثه کشته شدند شاید بالاخره پس از 18 سال گریبان عربستان سعودی را بگیرد. دیروز خالد شیخ محمد، مغز متفکر این حادثه تروریستی اعلام کرده حاضر است در ازای لغو مجازات اعدامش لب به سخن بگشاید و شهادت‌هایی بدهد که به خانواده‌های قربانیان 11سپتامبر کمک کند شکایت خود از عربستان را پیش ببرند و این کشور را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  روز جمعه گذشته برای نخستین بار و در جریان تلاش خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11سپتامبر برای تنظیم شکایت فدرالی از عربستان در دادگاهی در نیویورک، خالد شیخ محمد، مغز متفکر حادثه 11 سپتامبر طی نامه‌ای خطاب به‌دادگاه منطقه‌ای منهتن پیشنهاد کمک به این خانواده‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن دولت ریاض را داده و گفته بود، اگر دولت امریکا از مجازات اعدام او صرفنظر کند، شهادت‌هایی خواهد داد که روند شکایت از عربستان را تسهیل می‌کند.

اگرچه پیشنهاد این عضو القاعده روز جمعه به‌صورت مکتوب مطرح شده بود و در اسناد قضایی موجود است اما وال استریت ژورنال و رویترز روز دوشنبه از آن باخبر شدند و روز دوشنبه در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر و آنهایی را که در جریان این حادثه آسیب دیده‌اند تا سال 2090 یعنی تا 71 سال آینده تصویب می‌کرد، این دو رسانه بمب خبری شهادت خالد شیخ محمد علیه ریاض را منفجر کردند.

در کپیتال هیل (کنگره ایالات متحده) نیز هفته گذشته کریس وری، رئیس اف‌بی‌آی درباره میزان همکاری سازمان تحت امرش با خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر برای شکایت از عربستان مورد پرسش قرار گرفته بود. سناتور «ریچارد بلومنتال» به او گفته بود: شواهد روزافزونی وجود دارد که عربستان سعودی به عاملان حمله 11 سپتامبر کمک و آنها را تهییج کرده است.

اما دولت عربستان 18 سال است که نقش داشتن در حادثه 11 سپتامبر را انکار می‌کند. روز دوشنبه هم «مایکل کلوگ»، وکیل دولت عربستان در واشنگتن حاضر به اظهارنظر درباره پیشنهاد خالد شیخ محمد نشد. وزارت دادگستری امریکا و سخنگوی پنتاگون نیز از اظهارنظر در این باره امتناع کردند.

عربستان سعودی تا سال 2016 یعنی به مدت 15 سال مصونیت گسترده‌ای در قبال پیامدهای حادثه 11 سپتامبر داشت زیرا در امریکا قانونی وجود نداشت که خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر بتوانند با استناد به آن از عربستان شکایت کنند. در سال 2016 و در آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما قانونی موسوم به «جاستا» تصویب شد که برای نخستین بار به خانواده‌های قربانیان این حق را می‌داد از عربستان یا هر کشوری که از تروریسم حمایت می‌کند، شکایت کنند.

به عقیده برخی تحلیلگران از جمله «پتی کولهان»- تحلیلگر شبکه خبری الجزیره - اگرچه قانون جاستا اکنون در امریکا وجود دارد و اگرچه مغز متفکر حملات 11 سپتامبر می‌خواهد لب به سخن بگشاید و حقایقی را فاش کند اما معلوم نیست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که روابط نزدیکی با رهبران سعودی دارد اجازه دهد که خالد شیخ محمد لب به سخن بگشاید! بویژه اینکه به گفته بروس فین، یک مقام سابق قضایی امریکا، شکایت از عربستان پیامدهای اقتصادی بسیار اساسی برای عربستان دارد. اگر شاکی‌ها در این پرونده پیروز شوند صدها میلیارد دلار به عربستان خسارت می‌خورد زیرا باید به خانواده‌های بیش از 3 هزار قربانی و شمار قابل توجهی آسیب دیده 11 سپتامبر غرامت بدهد و علاوه بر آن، مجازات‌های تنبیهی برای ریاض تعیین می‌شود. تمام دارایی‌های عربستان در امریکا و جاهای دیگر بلوکه خواهد شد. این یعنی ورشکستگی عربستان. بنابراین ترامپ هم که منافع مالی مشترکی با عربستان دارد خیلی تمایل به پیشرفت پرونده شکایت از عربستان ندارد. اما یک نکته دیگر وجود دارد و آن این است که تمام این اتفاق‌ها دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا رخ می‌دهد و همین مسأله ممکن است ترامپ را وادار کند بین حمایت از عربستان و آرای مردم؛ دومی را انتخاب کند و در کنار خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر قرار بگیرد و با لغو مجازات اعدام خالد شیخ محمد اجازه دهد او حرف بزند.