۰ نفر

قصد جدی چین و روسیه برای‌ ضربه‌زدن به آمریکا

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۴
کد خبر: 369614
قصد جدی چین و روسیه برای‌ ضربه‌زدن به آمریکا

شبکه تلویزیونی راشاتودی از افزایش ذخایر طلای روسیه از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار خبر داد واعلام کرد که روسیه اکنون دو هزار و ۲۰۸ تن طلا دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، ضمن اینکه گفته شده روسیه بزرگترین خریدار طلا درسال ۲۰۱۸ میلادی بود به نقل از پیتر شیف کارشناس امور مالی از آمریکا گفته شده است که تکیه کرملین بر طلا به‌زودی ثمرات مهمی را در اقتصاد روسیه به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا و به گفته این کارشناس، مقام‌ها و کارشناسان اقتصادی روسیه از مدت‌ها پیش به این واقعیت پی برده‌اند که ارزش طلا در آینده نزدیک افزایش می‌یابد و به همین دلیل بانک مرکزی روسیه تصمیم گرفت تا هر چه می‌تواند طلا خریداری کند.

شیف افزود: ذخایر بزرگ طلا به روسیه این امکان را خواهد داد تا آن را جایگزین نقش دلار آمریکا و تاثیر آن به عنوان ارز ذخیره کند.راشاتودی در پایان گزارش خود خاطرنشان کرد: روسیه که زمانی سرمایه گذار بزرگ در اوراق قرضه آمریکا بود در سال‌های اخیر بخش عمده این اوراق را فروخته است.گفتنی است بر اساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه، ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه شامل طلا و اوراق بهادار و نیز ارزهای خارجی (اکثرا) یورو در زمان حاضر ۵۲۰٫۳ میلیارد دلار است.

تارنمای روسی «گازتا رو» در گزارشی به نقل از «دیمیتری تولینا» معاون اول بانک مرکزی روسیه با اشاره به حمایت این بانک از خرید طلا نوشت: طلا ضامن ۱۰۰ درصد از ریسک‌های حقوقی و سیاسی است و امکانات گسترده‌ای را برای دوری جستن از ریسک‌های مختلف فراهم می‌کند.رسانه روسی به نقل از کارشناسان شورای جهانی طلا نوشت: روسیه بخش عمده دارایی‌های خود شامل اوراق قرضه آمریکا را فروخته است و به سیاست دوری و رهایی از دلار ادامه می‌دهد.

فروردین ماه ۹۷ روسیه ۹۶ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را در اختیار داشت اما اکنون رقمی حدود ۱۱ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد که پایین‌ترین سطح در بیش از یک دهه اخیر به حساب می‌‌آید.چین بزرگترین شریک روسیه در جهان نیز به تازگی با کرملین به توافقی رسیده است که اکثر مبادلات دو طرف با ارز ملی صورت گیرد. ترکیه نیز در این مسیر گام بر می‌دارد و هند نیز آمادگی خود را برای جایگزین کردن پول ملی به جای دلار آمریکا در مبادلات دو کشور اعلام کرده است.

مقامات بانک مرکزی روسیه پیش‌تر نیز اعلام کرده بودند در حال ساخت سیستم مالی بانکی جداگانه‌ای از سوئیفت هستند که وابستگی آنان را به چرخه مالی جهان از سوی آمریکا کاهش دهد.براساس گزارش‌ها، سیستم جدید مالی روسیه اکنون آماده شده است و این کشور در حال مذاکره با متحدان نزدیک خود برای رفع موانع فنی برای آغاز به کار این سامانه مالی و بانکی است.