۰ نفر

انتقاد قانونگذاران آمریکایی از ترکیه بابت خرید سلاح از روسیه

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵
کد خبر: 369122
انتقاد قانونگذاران آمریکایی از ترکیه بابت خرید سلاح از روسیه

قانونگذاران آمریکایی می‌گویند، به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسی توسط ترکیه خوشنود نیستند، اما بابت اقدام بعدی آمریکا یا کنگره هم اطمینانی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قانونگذاران آمریکایی همچنین گفتند پیشنهاد اقداماتی در راستای اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه بابت خرید این سامانه‌های دفاعی تاکنون به جایی نرسیده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرده بود، در صدد بیرون کردن ترکیه از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ است. اما تاکنون این اظهارات تنها به صورت تهدید باقی مانده و حتی پس از آنکه آنکارا سیستم‌های دفاع موشکی خود را از روسیه تحویل گرفت، انتظارش می‌رفت که این تهدیدها مطرح شود.

بر اساس قانون تحریم‌های ۲۰۱۷ آمریکا موسوم به CAATSA، ترامپ باید تحریم‌هایی را علیه ترکیه بابت تجارتش با ارتش روسیه اعمال کند اگرچه وی هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است. این قانون زمان‌بندی برای اعمال تحریم ها در نظر نگرفته است.

قانونگذاران گفته‌اند، آنها به دنبال واکنشی قطعی هستند اما قانونگذاران جمهوری خواه احتیاط بیشتری را خواستار هستند؛ به طوری که معاونان ترامپ می‌گویند، انتظار ندارند اقدام قانونی پیش از ۹ سپتامبر که زمان بازگشت قانونگذاران از تعطیلات تابستانی است، انجام گیرد.

ترامپ روز سه شنبه ۴۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه را برای بررسی این رویکرد ترکیه به کاخ سفید فراخواند.

جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا از سوی ناتو و سایر متحدان آمریکا مورد استفاده هستند و واشنگتن نگران این است که استقرار سامانه‌های دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ باعث ایجاد اختلال در فعالیت این جنگنده‌ها و رخنه در اطلاعات آنها شود.

البته برخی از قانونگذاران می‌گویند، نباید روابط با ترکیه مخدوش شود، چراکه این کشور نقش بسیار مهمی در رویارویی با عراق و سوریه دارد.