۰ نفر

درخواست ریاض برای تعامل دیپلماتیک با ایران

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 367522
درخواست ریاض برای تعامل دیپلماتیک با ایران

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل با اشاره به اینکه عربستان خواستار تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران است، ادعا کرد که با تهران، تماس‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور خواستار جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست.

المعلمی با بیان اینکه سعودی «خواستار جنگ با ایران، نه در یمن و نه در خارج از آن نیست»، تصریح کرد که «زمان آن رسیده است که بحران یمن به پایان برسد».

ادعای پایان جنگ علیه یمن در حالی از سوی مسئولان سعودی مطرح می‌شود، که ریاض از مارس 2015 به همراه امارات عربی متحده ائتلافی را علیه ملت یمن تشکیل داد.

سعودی‌ها به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، چند سال است که یمن را آماج حملات خود قرار داده‌اند و ملت این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند.

پایگاه خبری «الخلیج الجدید» به نقل از این مسئول سعودی گزارش داد که عربستان سعودی آماده تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران است.

المعلمی این اظهارات را پس از پایان جلسه شورای امنیت که مخصوص جنگ علیه یمن بود، مطرح کرد.

وی در جریان یک نشست خبری، پس از این جلسه، مدعی شد که تعامل دیپلماتیک با ایران، «نیازمند یک زمینه مشترک است».

این دیپلمات سعودی همچنین مدعی شد که «از رهگذر نشست سران اسلامی که در مکه مکرمه برگزار شد، تماس‌هایی با تهران صورت گرفت»، ولی توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

دو اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری در مکه10 خرداد ماه گذشته به دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، برگزار شد.

پس از این اجلاس بیانیه 10 بندی منتشر شد که در بیشتر بندهای آن، تهران به اتهامات واهی متهم و درخواست مقابله با آن مطرح شد.

المعلی در پایان اظهارات خود مدعی شد که روز گذشته در جریان دیدار با«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نسبت به سیاست‌های تهران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

درباره تجاوز سعودی-اماراتی به یمن، «علی القحوم» از رهبران جنبش انصار الله یمن روز گذشته به تجاوزات این دو کشور به ملت یمن شدیدا اعتراض و تأکید کرد که خروج نظامیان امارات، خواسته ملت یمن است.

القحوم با اشاره به مخالفت کشورهای ائتلاف سعودی با راه حل سیاسی جنگ علیه مردم یمن، اهداف این کشورها را اشغال خاک یمن و نابودی این کشور توصیف و تأکید کرد که تصمیم گیرنده اصلی درباره جنگ یا صلح در یمن، آمریکاست و «رژیم‌های سعودی و اماراتی، صرفا ابزاری اجرایی طرح آمریکا در یمن و منطقه هستند».

این رهبر انصار الله با بیان اینکه عملیات نیروی هوایی یمن علیه اهداف سعودی ادامه خواهد داشت، تأکید کرد که تا زمانی که تجاوز به یمن ادامه دارد، این حملات هم ادامه خواهد داشت.