۰ نفر

واکنش مقامات آمریکایی به پیشنهاد ادعایی ظریف

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۵
کد خبر: 367519
واکنش مقامات آمریکایی به پیشنهاد ادعایی ظریف

دو مقام آمریکایی به پیشنهاد ادعایی مطرح‌شده از سوی وزیر امور خارجه ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مقام‌های دولت آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) پیشنهاد ادعایی منتسب به «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا در خصوص برنامه هسته‌‌ای ایران را رد کردند. 

این پیشنهاد ادعایی را روزنامه گاردین روز پنجشنبه منتشر کرده و مدعی شده بود وزیر خارجه ایران در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک گفته ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات متحده، بازرسی‌های بیشتر و دائمی از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد. 

یک مقام دولت آمریکا که به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز گفت‌‌وگو می‌کرد این پیشنهاد را «طرحی نشدنی» توصیف کرده و آن را رد کرد. 

بر اساس توافق هسته‌ای، قرار است ایران در سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را در مجلس به تصویب برساند و همزمان هم کنگره آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند. ظریف پیشنهاد داده بود ایران آماده است این اقدام متقابل حالا انجام شود.

ظریف گفته است: «اگر ترامپ بیشتر در برابر بیشتر را می‌خواهد، در آن صورت ما می‌توانیم پروتکل الحاقی را تصویب کنیم و او هم می‌تواند تحریم‌هایی را که وضع کرده، بردارد. او گفته است که هر اقدامی را به کنگره می‌برد. خوب است. تحریم‌ها را بردارید، در آن صورت پروتکل الحاقی را زودتر از ۲۰۲۳ دارید.»

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت: «کل بازی آنها این است که سعی کنند هر آنچه می‌توانند تخفیف تحریمی بگیرند و همزمان توانایی دستیابی به سلاح هسته‌ای در آینده را هم حفظ کنند.» وی همچنین ادعا کرد ایران با این پیشنهاد می‌تواند به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، ضمن آنکه اقدامی برای مهار نفوذ خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان انجام نخواهد داد. 

یک مقام دیگر آمریکا هم این طرح را رد کرد. 

او گفت: «اگر ایران می‌خواهد یک ژست جدی بردارد باید با توقف فوری غنی‌سازی اورانیوم کار را آغاز کند و یک تصمیم‌گیرنده واقعی را به انجام مذاکراتی بر سر توافقی که توقف دائمی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را شامل می‌شود مجاب کند.»

ظریف تأکید کرده بود که اگر آمریکا در صحبت‌های خود صادق است، باید این پیشنهاد را بپذیرد و به دنبال یک عکس یادگاری و توافقی دوصفحه‌ای با امضایی بزرگ نباشد.