۰ نفر

واکنش ظریف به احتمال دیدارش با یکی از اعضای کنگره آمریکا

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۸:۴۷
کد خبر: 367475
واکنش ظریف به احتمال دیدارش با یکی از اعضای کنگره آمریکا

وزیر امور خارجه ایران درباره اخباری مبنی بر احتمال دیدار با یکی از اعضای کنگره آمریکا، یادآور شد که پیش‌تر نیز در سفرهایش به نیویورک با برخی نمایندگان کنگره - که نماینده مردم آمریکا هستند، نه فرستاده دولت این کشور - گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف عصر پنچشنبه به وقت نیویورک، بعد از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران درباره برخی خبرهای منتشر شده در رسانه ها مبنی بر احتمال دیدار سناتور «رند پال» از کنگره آمریکا با وی گفت: در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا هستند، نه فرستاده دولت این کشور، گفت‌وگو کرده‌ام و باز هم این کار را انجام می‌دهم اما این مسأله را که با چه کسانی گفت‌وگو می‌کنم، به خودشان واگذار می‌کنم تا اعلام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به خروج آمریکا از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و محدودیت‌هایی که برای دیپلمات‌ها ایجاد می‌کند، آیا لزوم جابجایی مقر سازمان ملل متحد از نیویورک به مکانی دیگر، در اجلاس جنبش عدم تعهد که در ونزوئلا برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد؟" گفت: این مسأله از سال‌ها پیش در برخی محافل مطرح است، اما بعید می‌دانم در این اجلاس مطرح شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این اجلاس حتماً درباره اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا و مداخلات این کشور صحبت خواهد شد.

ظریف درباره گفت‌وگوی اخیر «امانوئل مکرون» - رئیس‌جمهور فرانسه - با حسن روحانی - رئیس جمهوری اسلامی ایران - و موضوع گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش هم گفت: هنوز درباره اینکه چه اقدامی به عنوان گام سوم انجام شود، به یک تصمیم قطعی نرسیده‌ایم. اقدام لازم را انجام خواهیم داد؛ پیش‌بینی‌های متعددی وجود دارد و ما مطابق برجام یکی از این انتخاب‌ها را برمی‌گزینیم.

وی با بیان اینکه "نظر آقای مکرون این بوده که برای کاهش تنش تلاش کنند"، افزود: ما هم با هر اقدامی که برجام اجرا و جنگ اقتصادی متوقف شود، همکاری می‌کنیم.

ظریف در مورد ادعای سعودی‌ها مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای خاورمیانه نیز تصریح کرد: ما در خاورمیانه بوده‌ایم و داخل آن نشده‌ایم؛ ضمن اینکه ما یمن را بمباران نکردیم، نخست‌وزیر لبنان را زندانی نکردیم؛ کسانی که این کار را انجام دادند باید پاسخگو باشند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد بحثی در ارتباط با ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی در روز پنجشنبه در تنگه هرمز انجام شده است؟ تصریح کرد: موضوع پهپاد تحت بررسی است و بر اساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کرده‌ام، ما هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی را از دست داده باشیم.