۰ نفر

کدام بیماری صدراعظم آلمان را می‌لرزاند؟

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۵
کد خبر: 367401
کدام بیماری صدراعظم آلمان را می‌لرزاند؟

لرزش بدن صدراعظم آلمان طی روز‌های گذشته در حالی مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفت که متخصصان ایرانی معتقدند وی به نوعی بیماری عصبی مبتلا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سریال لرزش‌های آنگلا مرکل که از حدود یک ماه قبل و در حال استقبال از رئیس جمهور اوکراین آغاز شده و گویی این مشکل تمامی ندارد، اتفاقی که بلافاصله توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و نزدیکان «مرکل» گرما و کم آبی بدن وی را دلیل بروز این اتفاق عنوان کردند.

این مشکل دو هفته بعد برای دومین بار در مراسم معارفه وزیر دادگستری آلمان مشاهده شد همچنین مرکل سومین بار در کمتر از یک ماه گذشته، در مراسمی رسمی کنار نخست وزیر فنلاند دچار لرزش‌های شدید بدن شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، وی دو سال پیش نیز در مکزیک چنین شرایطی را تجربه کرده است.

مشاوران صدر اعظم آلمان این ایده را مطرح کرده‌اند که لرزش دوم مرکل به دلیل مسائل روانی بوده و احتمالا وی به یاد لرزش اولش افتاده و تحت تاثیر آن لرزیده است. صدراعظم آلمان نیز در پاسخ به علت لرزش‌های جسمانی‌اش گفته «من مطمئن هستم که این واکنش‌ها درست همانطور که رخ داده است ناپدید خواهد شد و من مشکلی برای گزارش دادن به پزشک ندارم».

استقبال نشسته از مهمانان

پس از وقوع ناخوشی‌های اخیر برای صداعظم آلمان، وی تصمیم گرفت تا به صورت نشسته از مهمانان خود استقبال کند به‌طوری که پنجشنبه گذشته در اقدامی برخلاف پروتکل معمول، به‌صورت نشسته از «مِته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک در برلین استقبال کرد. مرکل در استقبال از «ماریا ساندوا» نخست‌وزیر مولداوی در دفتر صدراعظمی در برلین برای دومین بار در طول یک هفته، به صورت نشسته این مراسم را برگزار کرد.

«مرکل» به کدام بیماری مبتلاست؟

خبر‌های منتشر شده درخصوص بیماری صدراعظم آلمان ما را بر آن داشت تا برای بررسی علت بیماری وی، با چند تن از کارشناسان و متخصصان گفتگو کنیم.

فرشاد اشرافی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی بهشتی، با بیان اینکه ممکن است صدراعظم آلمان به بیماری اورتواستاتیک ترومور (Orthostatic Tremor) مبتلا شده باشد در خصوص این بیماری توضیح داد: از این بیماری به عنوان لرزش وابسته به ایستادن نام می‌برند.

وی افزود: این بیماری، نوعی بیماری نادر مغز و اعصاب به شمار می‌رود و نوعی اختلالات حرکتی است که معمولا در حالت ایستادن و راه رفتن مشاهده می‌شود. در این نوع از اختلال، بیمار دچار لرزش شده و در زمان نشستن استراحت کردن لرزش از بین می‌رود.

اشرافی تصریح کرد: علت این بیماری مشخص نیست، اما در نوع خفیف، فرد اگر ایستاده باشد ممکن است دچار رعشه و لرزش شود و با راه رفتن علائم بیماری کاهش پیدا کند، اما در نوع شدید بیماری لرزش بدن در زمان راه رفتن نیز مشاهده می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: منشأ لرزش بدن در این نوع بیماری پا‌ها هستند و لرزش از این نقطه به سایر نقاط بدن منتشر می‌شود؛ علائم بیماری با بروز استرس و اضطراب بیشتر می‌شود، همچنین در صورت خستگی زیاد ممکن است لرزش بدن بیشتری در بدن مشاهده شود.

اشرافی در خصوص درمان این بیماری توضیح داد: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، در برخی از موارد دارو‌های خاص می‌توانند شدت لرزش بدن را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه نشستن بر روی صندلی می‌تواند باعث کاهش علائم این بیماری شود گفت: به همین دلیل خانم «مرکل» در برخی از مراسم‌ها روی صندلی می‌نشیند تا لرزش از بین برود؛ وی ممکن است از قبل به این بیماری مبتلا شده باشد و با مصرف برخی از دارو‌ها آن را کنترل کرده باشد و با قطع کردن کردن دارو اکنون دچار علائم بیماری شده باشد. همچنین ممکن است وی به نوع خفیف بیماری مبتلا باشد و با لرزش و استرس بیماری علائم خود را بروز دهد.

اشرافی با بیان اینکه این بیماری جزو موارد نادر است توضیح داد: بیماری معمولاً در میانسالی مشاهده می‌شود و ما معمولا به صورت سالیانه تنها با یک یا دو مورد از این بیماران مواجه می‌شویم.

چه بیماری صدراعظم آلمان را می‌لرزاند؟

بیماری درمان‌پذیر است

یکی دیگر از پزشکان مغز و اعصاب معتقد است بیماری صدراعظم آلمان درمان‌پذیر است و این بیماری به دلیل سکته‌های خفیف مغزی بروز می‌کند.

امینی، نورولوژیست در این خصوص توضیح داد: با توجه به علائم بیماری می‌توان گفت: ممکن است صدراعظم آلمان به بیماری رعشه اورتواستاتیک (Orthostatic Tremor) مبتلا شده باشد.

وی تصریح کرد: زمینه این بیماری در مواقعی سکته‌های مغزی کوچک بوده و گاهی نیز دلیل بروزز آن مشخص نیست.

این متخصص مغز و اعصاب ابا بیان اینکه این نوع رعشه معمولا در پا‌ها رخ می‌دهد گفت: در این حالت به نظر می‌رسد فرد از نظر حرکتی دچار بی‌ثباتی شده که معمولا با نشستن، بلند شدن از زمین و راه رفتن برطرف می‌شود.

امینی درباره درمان این بیماری توضیح داد: بسته به علت بیماری ممکن است درمان آن متفاوت باشد، اگر بیماری به دلیل نارسایی سیستم خون‌رسانی مغزی باشد باید گرفتگی عروق برطرف شود و اگر سکته‌ای رخ داده باشد باید دارو‌های مناسب مصرف شود. اگر دلیل بیماری مشخص نباشد پس از گذشت مدت زمانی ممکن است علائم بیماری برطرف شود و به طور کلی این بیماری درمان‌پذیر است.

تشخیص پزشکان مصاحبه شونده تنها با مشاهده علائم بیماری از روی فیلم منتشر شده صورت گرفته است و بر کسی پوشیده نیست که تشخیص دقیق بیماری‌ها نیازمند بررسی وضعیت جسمی و روحی بیمار است، با این حال با توجه به اظهار نظر متخصصان باید دید طی روز‌های آینده خبر دقیق بیماری صدراعظم آلمان در رسانه‌ها منتشر خواهد شد؟