۰ نفر

انگلیس: دغدغه حفاظت از کالاهای خود در تنگه هرمز را داریم

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲
کد خبر: 367379
انگلیس: دغدغه حفاظت از کالاهای خود در تنگه هرمز را داریم

وزیر دفاع انگلیس با بیان این ادعا که لندن نگران امنیت تنگه هرمز است، گفت باید از ایران خواست که به سمت کاهش تنش حرکت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «پنی موردانت» وزیر دفاع انگلیس روز پنج‌شنبه در توجیه افزایش حضور نظامی این کشور در خلیج فارس، مدعی شد که لندن دغدغه تأمین امنیت این منطقه را دارد.

«پنی موردانت» وزیر دفاع انگلیس که در نشستی به میزبانی «انجمن نیروی هوایی و فضایی» در لندن صحبت می‌کرد، با اشاره به تنش‌های اخیر در خلیج فارس، گفت: «ضروری است که پیامی بسیار روشن به ایران بفرستیم که می‌خواهیم آن‌ها عقب بنشینند و از تنش بکاهند.»

وی افزود: «ما به درستی درباره حفاظت از کالاهای خود در تنگه هرمز دغدغه داریم... ما به حراست از کشتی‌رانی و جریان آزاد تجارت، ادامه می‌دهیم.»

هفته گذشته کماندوهای نیروی دریایی انگلیس با حمله به یک نفتکش حامل نفت ایران، این کشتی را که از آب‌های بین‌المللی نزدیک به منطقه «جبل طارق» در حال گذر بود، توقیف کردند. لندن ادعا کرده است که این اقدام به درخواست دولت محلی جبل طارق و با هدف اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نه مقصد این نفتکش سوریه بوده است و نه ایران الزامی برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه دارد. علاوه بر این، تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز علیه خرید نفت از سوریه است و نه صادرات نفت به این کشور.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام را «راهزنی دریایی» توصیف و تأکید کرده است که اگر لندن هرچه سریع‌تر این کشتی را آزاد نکند، تهران اقدامات لازم را در دستور کار قرار می‌دهد. انگلیس در روزهای گذشته سه ناوچه جنگی را در منطقه مستقر کرده، اما می‌گوید این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی قبلی بوده و با تنش‌های اخیر ارتباطی ندارد