۰ نفر

آتش دونالد در خرمن زنان کنگره نشین

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۶:۴۰
کد خبر: 366771
آتش دونالد در خرمن زنان کنگره نشین

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا صبح روز یکشنبه از خواب بیدار شد، کشور چند ملیتی و چند فرهنگی‌ای را که دارد اداره‌اش می‌کند؛ از نظر گذراند، صفحه محبوبش در توئیتر را گشود و تصمیم گرفت خطاب به 4نماینده زن کنگره امریکا که مسلمان و رنگین پوست هستند و اتفاقاً سه نفر از آنها در امریکا‌زاده شده‌اند، بنویسد: «به‌کشورهای خودتان برگردید.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ترامپ در این پیام توئیتری اگرچه نام کسی را نیاورد اما واضح بود که مخاطبانش رشیده طلیب، ایلهان عمر، آیانا پرسلی و الکساندریا کورتز هستند زیرا این 4 زن دموکرات اخیراً از وضعیت نامناسب مکان‌های نگهداری مهاجران در نزدیکی مرزها انتقاد و او را خشمگین کرده بودند. حالا پاسخ ترامپ به این انتقادها این بود که در توئیتر بنویسد: «آنها اصالتاً از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان یک فاجعه کامل هستند و حالا با صدای بلند و لحنی تهاجمی به مردم امریکا که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ملت روی زمین هستند، می‌گویند، دولت ما چگونه باید اداره شود. چرا به جاهای درب و داغان و پر از جرمی که از آن آمده‌اند برنمی‌گردند و به درست کردن آنجاها کمک نمی‌کنند؟»

«به کشورهای خودتان برگردید» یکی از رایج‌ترین شعارهای نژادپرست‌ها و بیگانه هراس‌ها است و حالا جهان این جمله را از زبان رئیس جمهوری امریکا می‌شنود در حالی که دست کم درباره سه نفر از این زن‌ها این جمله اصلاً صحت ندارد زیرا آنها در امریکا‌زاده و بزرگ شده‌اند و تنها ایلهان عمر است که در 12 سالگی به امریکا آمده است.

جالب است که ترامپ درست در روزی به 4 زن دموکرات کنگره حمله می‌کند که به مأموران مرزی دستور داده است وجب به وجب حوزه کاری خود را بگردند و مهاجران غیرقانونی را دستگیر کنند.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، در تاریخ مدرن ایالات متحده حتی نژادپرست‌ترین رؤسای جمهور هم اینقدر صریح نژادپرست بودن‌شان را فریاد نزده بودند اما از ترامپ که دو ویژگی بارز اخلاقی منفعت طلب بودن و شتابزده بودن را دارد هیچ چیز بعید نیست. او به گمان خودش می‌خواست با این پیام توئیتری با یک تیر دو نشان بزند؛ نخست آنکه در میان دموکرات‌ها شکاف ایجاد کند و دوم اینکه بهره انتخاباتی خود را ببرد و بیش از پیش سفیدپوست‌ها و ناسیونالیست‌های امریکا را به خود جلب کند. واکنش فوری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا و بسیاری از نمایندگان دموکرات به این پیام توئیتری ترامپ نشان داد که ترامپ در رسیدن به هدف ایجاد اختلاف در جبهه دموکرات ها شکست خورده، زیرا دموکرات‌ها بیش از هر زمان دیگری در محکوم کردن نژادپرستی رئیس جمهوری با هم متحد شدند. خانم پلوسی، دومین فرد قدرتمند حال حاضر امریکا هم در واکنش به ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: او می‌خواهد «امریکا را دوباره سفیدپوست کند.»

به‌گزارش نیویورک تایمز، برخی تحلیلگران بر این باورند، ترامپ با این پیام توئیتری در رسیدن به یکی از اهداف خود که جلب توجه سفیدپوست‌ها و ناسیونالیست‌ها و بهره بردن از آرای آنها در انتخابات 2020 بود، تا حدودی موفق بود و از همین رو است که حزب جمهوریخواه هیچ واکنشی به نژادپرستی آشکار رئیس جمهوری نشان نداد و سکوت اختیار کرد. تنها یک نماینده جمهوریخواه به‌نام جاستین آمیش که پیشتر اعلام کرده بود، قصد خروج از حزب جمهوریخواه را دارد، واکنش نشان داد و توئیت ترامپ را «نژادپرستانه و نفرت انگیز» توصیف کرد. به‌گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری از نمایندگان و حامیان حزب جمهوریخواه حس خوبی به ترامپ ندارند اما برای منافع حزبی چشمانشان را روی این رفتارها می‌بندند زیرا اکثر جمهوریخواهان بر این باورند، سلاح سیاسی‌ای را که ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 به‌کار می‌گیرد، جواب می‌دهد.از این‌رو با نزدیک شدن به انتخابات 2020 که حدود 15 ماه دیگر است، اصلاً دور از انتظار نیست که لحن مسموم ترامپ در قبال اقلیت‌های نژادی و مذهبی امریکا در روزهای آینده از این هم بدتر شود و در داخل حزب جمهوریخواه هم قصدی برای کنترل کردن این لحن دست کم تا روز انتخابات وجود نخواهد داشت. ترامپ هم می‌داند می‌تواند با تاکتیک‌های اینچنینی در بازار جلب آرا تجارت کند و در درون حزب جمهوریخواه هیچ هزینه‌ای بابت این حرف‌هایش نپردازد.