۰ نفر

جنگ سایبری‌ترامپ از اوباما پیشی گرفت

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۴
کد خبر: 366125
جنگ سایبری‌ترامپ از اوباما پیشی گرفت

ارتش آمریکا در 2 سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، بیشتر از 8سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما حملات سایبری انجام داده استو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ارتش آمریکا، عملیات محرمانه هک شبکه‌های کامپیوتری کشورهای خارجی را بدون دغدغه پاسخگویی درباره آنها به کنگره یا کاخ سفید، به‌شدت افزایش داده و کشورهایی مانند روسیه و چین را به هدف روزانه خود تبدیل کرده است.

چند نفر از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی به ان‌بی‌سی گفته‌اند که میزان حملات، در دولت دونالد ترامپ به‌مراتب بیشتر از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین این کشور بوده است. پشتیبانی قانونی از این حملات توسط کنگره و کاخ سفید باعث شده است که حملات نیروی سایبری ارتش آمریکا در 2سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، بیشتر از تمامی حملات انجام شده در 8سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما باشد. بخش عمده این حملات، با وجود تمایل دونالد ترامپ به نزدیکی بیشتر به ولادیمیر پوتین، متوجه روسیه بوده است.

پل ناکازون، ژنرالی که مسئول این حملات است، سیاست جدید را «تعامل مداوم» و «دفاع رو به جلو» خوانده اما اشاره‌ای به معانی دقیق این مفاهیم نکرده است. مقامات فعلی و پیشین آمریکایی که در این‌باره اطلاع دارند می‌گویند وقتی هکرهای ارتش به شبکه‌های خارجی وارد می‌شوند، به هکرهای دشمن حمله می‌کنند و بمب‌های سایبری که می‌تواند زیرساخت‌های دشمن را در موارد تقابل‌های نظامی واقعی از کار بیندازد در این شبکه‌ها جای‌گذاری می‌کنند.

مقامات آمریکایی، به گزارش‌ها درباره این عملیات طبقه‌بندی شده واکنش مشخصی نشان نمی‌دهند. نیویورک‌تایمز اخیرا در گزارش مفصلی به نفوذ سایبری ارتش آمریکا به شبکه‌های توزیع برق روسیه پرداخته بود. مقامات، این گزارش را نه تأیید و نه تکذیب کرده‌اند اما به این مسئله اشاره کرده‌اند که چنین اقدامی، پاسخی استاندارد به رفتارهای مشابه روسیه و چین خواهد بود. یک مقام آمریکایی گفته است که این کشورها برای سال‌ها بدافزارهایی را در زیرساخت‌های آمریکا جای‌گذاری کرده‌اند که می‌تواند جریان برق در بخش‌هایی از آمریکا را قطع کند.

یک مقام ارشد آمریکایی به ان‌بی‌سی گفته است: «این روند تفاوتی با جنگ ماهواره‌ها ندارد. کاری که در این روند انجام می‌شود، پیدا کردن نقاط آسیب‌پذیر در ارتش و زیرساخت‌های غیرنظامی است.»

ژنرال ناکازون فرماندهی یگان سایبری ارتش آمریکا در‌ماه آوریل در یک جلسه پرسش و پاسخ گفته بود: «واکنش آمریکا به حملات سایبری خارجی در یک دهه گذشته ضعیف و موردی بوده است. ما در واقع، پاسخی به این حملات نمی‌دادیم. اما حالا می‌خواهیم مطمئن شویم که دشمنان ما می‌دانند که محدودیت‌هایی برای فعالیت‌هایشان وجود داد... دیگر قرار نیست در کنار بایستیم.»

این تغییرات بنیادین بعد از 8 سال تردید در دولت اوباما با استقبال مواجه شده است. به گفته کارشناسان، دولت پیشین برای تأیید حملات سایبری، حتی در زمانی که کشورهایی مانند چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران شرکت‌های آمریکایی و حتی دولت این کشور را هک می‌کردند، بی‌میل بود.

جیم لوئیس از مرکز استراتژی و مطالعات بین‌المللی می‌گوید: «دولت جدید تصمیمی گرفته است که براساس آن، باید پیامدهایی برای مهاجمان درنظر گرفته شود.» این سیاست البته ریسک زیادی دارد. دولت آمریکا، دکترین مشخص جنگ سایبری ندارد و هر عملیات سایبری می‌تواند پیامدهای پیش‌بینی‌نشده زیادی را به همراه داشته باشد.

مایکل دانیل یکی از مقامات امنیتی سایبری در دولت اوباما می‌گوید: «واقعیت این است که ما کاملا نمی‌دانیم که همه این شبکه‌ها چطور در کنار هم قرار می‌گیرند و نکته دیگر این است که نتایج ناخواسته زیادی هم وجود دارد.»

رویکرد جدید ارتش آمریکا، نتیجه تغییر لحن کنگره در تصویب لایحه دفاعی در سال گذشته میلادی است. در این لایحه، به ارتش برای اجرای عملیات سایبری، اختیارات جدیدی داده شده است. تابستان سال پیش، ترامپ هم دستور محرمانه‌ای را امضا کرد که براساس آن، فرماندهی سایبری آمریکا می‌تواند بدون اجازه رئیس‌جمهور، در خارج از این کشور فعالیت کند.

ژنرال ناکازون، در همان جلسه‌ماه آوریل گفته است که بعد از تغییرات قانونی، فعالیت‌های سایبری تغییرات عمده‌ای داشته است. او همچنین گفته است که هک‌کردن‌های هجومی ارتش، در سطحی پایین‌تر از نزاع‌های مسلحانه انجام می‌شود. ژنرال ناکازون، بارها فرماندهی سایبری را با دیگر نیروهای متعارف آمریکا مقایسه کرده و گفته است که این فعالیت‌، پیچیدگی و محدودیت‌های سنتی دیگر اقدامات نظامی را هم ندارد.

در مقایسه با دیگر نیروهای متعارف ارتش آمریکا مانند نیروی هوایی، زمینی و دریایی، فرماندهی سایبری عملا در تاریکی فعالیت می‌کند و مردم اطلاعی از روند کار آن ندارند. سلاح‌های بسیار قدرتمند سایبری ارتش آمریکا، در حالی به‌کار گرفته می‌شود که عملا هیچ‌کس حتی از ویژگی‌های آنها هم اطلاعی ندارد.

یک مشکل دیگر این است که این حملات، معمولا کشور ثالث را هم درگیر می‌کنند و به شبکه‌های آنها آسیب وارد می‌کنند. یک مقام آمریکایی که درباره جزئیات این حملات اطلاعات دارد می‌گوید: «این حملات، تا زمانی که باعث اختلالات وسیع نشوند، به‌کار گرفته می‌شود. موارد کوچک، باعث لغو آنها نمی‌شوند. اگر با یک حمله شبکه تلفن در بخش‌هایی از آلمان تنها یک ساعت قطع شود، اشکال بزرگی به‌شمار نمی‌آید.»

رویکرد جدید فرماندهی سایبری آمریکا، هجومی است و هدف بزرگ این است که پتانسیل اختلال در شبکه‌های دشمن و یا حتی تخریب آنها را ایجاد کند. این رویکرد البته در روز انتخابات میان دوره‌ای2018 بسیار افراطی بود و فرماندهی سایبری، کامپیوترهای آژانس تحقیقات اینترنت روسیه را خاموش کرد. این مرکز، نقش فعالی در خرابکاری سایبری روسیه در انتخابات سال2016 آمریکا داشت. این حمله، با تصویب شخص ترامپ انجام شده بود اما بسیاری از حملات سایبری دیگر، براساس قانون جدید، بدون تأیید ترامپ انجام می‌شوند. در جلسه توجیهی برای خبرنگاران، یک مقام ارشد پنتاگون در‌ماه آوریل اعلام کرد که فرماندهی سایبری، در چند‌ ماه قبل از آن، بیشتر از تمام یک دهه گذشته حملات سایبری انجام داده است.