۰ نفر

چین شرکت‌های آمریکایی را تحریم می‌کند

۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶
کد خبر: 366053
چین شرکت‌های آمریکایی را تحریم می‌کند

چین برای اولین بار در اقدامی خشمگینانه علیه فروش تسلیحات توسط واشنگتن به تایوان اعلام کرد که شرکت های آمریکایی فروشنده این سلاح ها را تحریم می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا به طور جدی اصل «چین واحد» و اطلاعیه مشترک چین و آمریکا را نقض کرده و به حق حاکمیت و منافع امنیتی چین نیز آسیب رسانده است. چین برای دفاع از منافع ملی، تحریم‌هایی را علیه مؤسسات آمریکایی فروشنده سلاح به تایوان اعمال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که نمی‌شود دست روی دست گذاشت و شاهد چنین رویدادهایی بود لازم است اقداماتی برای حراست از منافع و امنیت ملی چین اتخاذ شود.

بیانیه می‌افزاید: آمریکا با این اقدام حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نادیده گرفته است چین چندین دهه شاهد فروش‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا به تایوان است و این نخستین بار است که با این صراحت از تحریم شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی می‌گوید.

"گنگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین هم از بی توجهی آمریکا به هشدارها و انتقادهای چین و استمرار فروش‌های تسلیحاتی واشنگتن به تایوان ابراز انزجار و خشم کرده است.

وزیر خارجه چین هم که به بوداپست رفته است در یک مصاحبه مطبوعاتی به آمریکا هشدار داد با مساله تایوان که به مثابه آتش است بازی نکند و این موضوع را متوقف کند.

"وانگ یی" از فروش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سلاح از سوی آمریکا به تایوان بشدت انتقاد کرد.

در فهرست فروش‌های تسلیحاتی جدید آمریکا ۱۰۸ فروند تانک آبرامز و همچنین ۲۵۰ فروند موشک استینگر و تجهیزات مرتبط با آن به چشم می‌خورد.

اعلام تحریم‌های چین علیه آمریکا درست در شرایطی است که خانم "تسای اینگ ون" رهبر تایوان در مسیر سفر به کشورهای کارائیب در نیویورک توقف کرده و در ملأ عام حاضر شده است.

"وو چیان" سخنگوی وزارت دفاع چین نیز امروز جمعه در کنفرانس خبری در پکن گفت: موضع چین درباره مخالفت قطعی با فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا همواره آشکار بوده است این اقدام اشتباه آمریکا به طور جدی اصل "چین واحد" و اطلاعیه‌های مشترک چین و آمریکا به ویژه اطلاعیه مشترک هفدهم اوت دو کشور را نقض کرده و با دخالت در امور داخلی چین، به حق حاکمیت و منافع امنیتی چین به توسعه روابط ارتش‌های دو کشور چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان آسیب رسانده است.

او گفت: چین از آمریکا می‌خواهد با رعایت اصل چین واحد و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، فوراً برنامه فروش تسلیحات به تایوان را لغو کرده و ضمن توقف روابط نظامی با تایوان، از آسیب رساندن بیشتر به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان جلوگیری کند.