۰ نفر

تب ترامپ در مناظره انگلیسی‌ها

۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 365819
 تب ترامپ در مناظره انگلیسی‌ها

هر دو در بهترین شکل ظاهری خود، با لبخندهایی که تلاش می‎کردند در مخاطبان برانگیزاننده احساس اطمینان و اعتماد باشد و آرامشی که بارها و بارها در برابر مربیان زبان بدن خود تمرین کرده بودند، در نخستین مناظره تلویزیونی شرکت کردند تا یک قدم خود را برای نشستن روی کرسی نخست‎وزیری انگلیس نزدیک‎تر کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در حالی که تنها دو هفته تا انتخاب رهبری حزب محافظه کار انگلیس از سوی نمایندگان این حزب و به تبع آن نخست‎وزیری این کشور زمان باقی مانده، بوریس جانسون و جرمی هانت، سه‎شنبه شب در مناظره‌ای داغ شرکت کردند تا با طرح نظرات خود درباره برگزیت و طرح خروج از اتحادیه اروپا شانس خود را برای پیروزی افزایش بدهند. هر دو نامزد در پاسخ به اینکه چرا بریتانیا با وجود گذشت سه سال از رأی مردم، هنوز نتوانسته با توافق با اتحادیه اروپا از آن خارج شود، گفتند که در سیاست‎های ترزا می‌ ضعف‎ها و کاستی‎هایی وجود داشته است. در حالی که این مناظره روی موضوعات داخلی متمرکز شده بود، طرفین بارها درباره رئیس‎جمهوری امریکا اظهار نظر کردند و او را به باد انتقاد گرفتند.

ترامپ، محل مناقشه نامزدها

مناقشه بر سر دونالد ترامپ و اظهارات اخیرش درباره ترزا می، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا و سفیر این کشور در واشنگتن از جمله مهم‎ترین محورهای این مناظره بود. جرمی هانت، وزیر خارجه دولت ترزا می، در این مناظره، درباره سخنان ترامپ گفت که دونالد ترامپ درباره ترزا می‌«گستاخی» کرده است. پیش از این، ایمیل‌هایی از کیم داروک، سفیر انگلیس در واشنگتن به بیرون درز کرده بود که نشان می‎داد سفیر بریتانیا در واشنگتن درباره ترامپ گفته بود او «بی‎کفایت» و «نالایق» است. ترامپ نیز خویشتنداری نکرد و در مقابل، سفیر انگلیس را آدمی «بسیار احمق» خواند. ترامپ درباره او گفت: «من او را نمی‎شناسم اما می‎گویند خیلی احمق است». او بعدتر نیز به خبرنگاران گفت، سفیر انگلیس در واشنگتن را «زیاد دوست ندارد و او به کشور خودش هم خیلی خوب خدمت نکرده است».

بوریس جانسون که محتمل‎ترین گزینه برای نشستن روی کرسی نخست‎وزیری است، در این مناظره حاضر نشد به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا سفیر انگلیس در امریکا پس از انتقادات شدید و صریح ترامپ از او، همچنان در این پست و سمت باقی خواهد ماند یا نه؟» پاسخ بدهد. اما جرمی هانت، مهم‎ترین رقیب او از سفیر کشورش در واشنگتن اعلام حمایت کرد و گفت: «اگر من نخست‎وزیر بشوم، کیم داروک در سمت خود باقی می‎ماند زیرا این تصمیم را ما باید بگیریم که سفیرمان اخراج شود یا نه». هانت درباره سخنان ترامپ درباره ترزا می، نخست‎وزیری این کشور، گفت: «من فکر می‎کنم نظرهای او درباره خانم می‌غیرقابل قبول است و به نظرم دیگر نباید این گونه صحبت کند».

برگزیت، دومین اختلاف نظر

جانسون سرسختانه تلاش کرد ضمن ارائه برنامه‎های خود، سیاست‎های هانت را تضعیف کند. او در این مناظره اعلام کرد که به تعهد خروج از اتحادیه اروپا تا ضرب‎الاجل 31 اکتبر پایبند است و در ادامه گفت: «من فکر می‎کنم این خیلی خیلی مهم است که تحت هیچ شرایطی به عدم پایبندی خود به تعهد خروج از اتحادیه اروپا تا 31 اکتبر فکر نکنیم». هنگامی که از جانسون پرسیده شد که اگر نتواند به این تعهد پایبند بماند، آیا از سمت خود استعفا می‎دهد یا نه، پاسخ روشنی نداد و به جای آن گفت: «نمی‌خواهم به اتحادیه اروپا این فرصت را بدهم که با امتناع از دستیابی به توافق، منجر به استعفای من شود». اما هانت پایبندی او به خروج از اتحادیه اروپا تا تاریخ تعیین شده را خوشبینی دانست.

چشم‎انداز مناظره

برآورد کلی: به‌گزارش فرانس 24، جانسون در طول مناظره می‎خواست به مخاطبان این پیام را بدهد که بدون نخست‎وزیری او خروج از اتحادیه اروپا تا مهلت تعیین شده ممکن نیست و با اشتیاق و انرژی او طی کردن این مسیر میسر می‎شود. اما هانت با اشاره به تجربه مذاکرات خود، بارها اعلام کرد که سوابق او می‎تواند باعث شود برگزیت با شرایط بهتری به سرانجام برسد.

بهترین دقیقه: جانسون به‌وضوح بارها به هانت حمله کرد. اما شاید در اواخر مناظره که گفت: «من بشدت توانایی جرمی در تغییر عقیده‎اش را می‎ستایم» برگ برنده خود را رو کرد و از او چهره‎ای ساخت که شاید در تصمیماتش استوار نیست. هانت هم بارها با حمله کردن به جانسون سعی کرد او را بی‎برنامه نشان بدهد. هنگامی که صحبت از سیاست تعرفه‎های تجاری برگزیت شد، جانسون نتوانست اطلاعات حقیقی‎ای درباره آن بدهد. در همین موقع هانت گفت: «داشتن اطلاعاتی این چنین غلط برای یک ستون روزنامه ایرادی ندارد اما وقتی می‎خواهی نخست‎وزیر باشی آن وقت قضیه فرق می‎کند.»

استراتژی: جانسون می‎خواست نشان بدهد مهم‎ترین مسأله در سیاست بریتانیا خروج با توافق تا آخر اکتبر است. در این راه موفق هم شد. هانت نیز این مناظره را به‌عنوان نخستین فرصتی می‎دید که می‎تواند به جانسون حمله کند و از ضعف اطلاعاتی‎ او علیه‎اش استفاده کند. او بارها در این مناظره گفت: «از آنجا که آقای جانسون به سؤالات پاسخ نمی‌دهد نمی‌دانیم در این باره چه فکری می‎کنند» تا نشان بدهد جانسون فردی است که در برابر مردم و رسانه‎ها پاسخگو نیست.