۰ نفر

هوک: می‌خواهیم از صدور انقلاب ایران جلوگیری کنیم

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 365690
هوک: می‌خواهیم از صدور انقلاب ایران جلوگیری کنیم

رئیس گروه اقدام علیه ایران تهدید کرد در راستای کارزار فشار حداکثری علیه ایران، تهدید کرد که واشنگتن به زودی تحریم‌های تازه‌ای علیه مردم ایران اعمال می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه ایالات متحده امروز (چهارشنبه) مدعی شد اگر فشارهای فعلی واشنگتن بر تهران باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران نشود، باز هم تحریم‌های بیشتری بر این کشور اعمال می‌کنند.

هوک در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: «اگر تهران و رژیم ایران بدون فشار رفتار خود را تغییر ندهند، آنگاه ما تحریم‌های جدیدتری اعمال می‌کنیم».

وی با تاکید بر لزوم حصول توافق جدید با ایران، توضیح داد: «دولت ترامپ خواستار توافقی با ایران است که به تایید کنگره نیز رسیده باشد نه اینکه فقط یک تعهد سیاسی از سوی دولت آمریکا (به ایران) باشد».

نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران، اظهار داشت: «شاید ما در برخی موارد با اروپایی‌ها درباره ایران اختلاف نظر داشته باشیم اما هیچ کسی از سیاست خارجی توسعه‌طلبانه تهران حمایت نمی‌کند».

هوک با رد هرگونه تماس و گفت‌وگوی محرمانه و غیررسمی با ایران، به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توصیه کرد: «شورای همکاری خلیج [فارس] در صورت متحد شدن، می‌تواند مقابله موثرتری با ایران داشته باشد».

وی همچنین درباره تحریم‌های نفتی و ادعای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران افزود: «می‌خواهیم این رژیم را از درآمدی محروم کنیم که [ایران] برای صادر کردن انقلاب و اداره سیاست خارجی توسعه‌طلبانه‌‌ای نیاز دارد که مسبب خشونت‌های فرقه‌ای است که اکنون در خاورمیانه شاهد هستیم.»

ادعاهای رئیس گروه اقدام ایران در حالی است که وی پیشتر هم تهدید کرده بود: «شرکت‌های اروپایی یک انتخاب دارند، یا با ایالات متحده تجارت می‌کنند یا با ایران».

روز یکشنبه 16 تیر همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای اروپایی برای عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام، دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را اعلام کرد. اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ 18 اردیبهشت اعلام شد. گام دوم نیز با اعلام دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از 3.67 درصد آغاز شد.