۰ نفر

روابط تجاری ایران و روسیه به هیچ مکانیسمی نیاز ندارد

۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 365500
روابط تجاری ایران و روسیه به هیچ مکانیسمی نیاز ندارد

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا تأکید کرد که مسکو بدون نیاز به مکانیسمی خاص و بدون توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به روابط تجاری خود با این کشور ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصریح کرد که مسکو صرفنظر از تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن، همچنان بدون ایجاد مکانیسم‌های خاص، به روابط تجاری با ایران ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: «همکاران ما در اینجا (بروکسل) برخی اوقات سؤال می‌کنند که به چه دلیل روسیه و چین اینستکس مربوط به خود را ایجاد نمی‌کنند. در این خصوص با این سؤال به آنها پاسخ می‌دهیم: چه نیازی به آن داریم؟ ما از قبل بدون هرگونه توجه به تحریم‌هایی آمریکا، (با ایران) تجارت داشته‌ایم و تجارت خواهیم داشت».

یک روز قبل از اظهارات شیزوف، دولت فنلاند اعلام کرد که در حال بررسی پیوستن به یک نظام تجاری است که اعضای اتحادیه اروپا با هدف نادیده‌ گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به وجود آورده‌اند.

سخنگوی دولت فنلاند در بیانیه‌ای‌ بدین منظور گفت: « فنلاند از اینستکس، کانال مالی ویژه ایجاد شده توسط فرانسه، آلمان و انگلیس حمایت می‌کند و در حال ارزیابی شرایط لازم برای پیوستن به آن است.»

این در حالی است که «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه ژوئن (خرداد) گفت که این ساز و کار برای فروش کالاهای بشر دوستانه به ایران است.

به دنبال سخنان این مقام ارشد اروپایی، « مجید تخت روانچی» سفیر ایران در سازمان ملل  متحد نیز در آن زمان گفت، این ساز و کار مالی همانند خودروی زیبای بدون سوخت است.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساز و کار مالی تجارت با ایران را برای جلوگیری از خروج تهران از برجام پیشنهاد دادند.

بر اساس این گزارش، در حالی که بیش از یک سال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های متعدد اقتصادی و نفتی علیه ایران می‌گذرد، اتحادیه اروپا همچنان تأکید دارد ایران به صورت یکجانبه به این توافق چندجانبه پایبند بماند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه هم با صدور بیانیه‌ای از گام دوم ایران ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست همچنان از این توافق تبعیت کند.