۰ نفر

گاردین خبر داد؛

احتمال دیدار دیپلمات‌های اروپا و ایران تا هفته آینده

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۶
کد خبر: 365249
احتمال دیدار دیپلمات‌های اروپا و ایران تا هفته آینده

روزنامه «گاردین» نوشته است که دیپلمات‌های سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای، احتمالا تا پیش از روز ۲۴ تیر ماه با طرف ایرانی دیدار می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه «گاردین» روز یکشنبه در گزارشی با موضوع گام دوم ایران در راستای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، نوشت دیپلمات‌های سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای قصد دارند ظرف روزهای آینده با طرف ایرانی دیدار کنند.

در بخشی از گزارش گاردین آمده است: «هر سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس)، اقدام ایران را محکوم کرده‌اند، اما اروپا احتمالا فعلا این نقض ادعایی را وارد ساز و کار پردردسر حل اختلاف توافق هسته‌ای نخواهد کرد. آن‌ها احتمالا صبر خواهند کرد تا زمانی که دیپلمات‌های اروپایی برای ملاقات با همتایان ایرانی خود فرصتی یابند و به تهران اطمینان دهند که می‌خواهند این توافق معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حفظ شود.»

این گزارش می‌افزاید: «آن دیدار قرار است پیش از ۱۵ جولای (۲۴ تیر ماه) انجام شود.»

پیش از این دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه هم اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با همتای ایرانی‌اش، گفته است که باید تا پیش از این تاریخ در مورد راه‌های دیپلماتیک حل مناقشه گفت‌وگو صورت گیرد.

امروز سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است در روزهای آینده سفرهایی به تهران صورت گیرد، گفت: «سفرها در دستورکار است، هم سفرهای مقامات ایران و هم مقامات خارجی و چون قرار است نهایی شود بعد از نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.»

وی هرچند اعلام کرد که گفت از احتمال برگزاری دیدار با ایران در تاریخ ۲۴ تیر بی‌اطلاع است، اما تایید کرد که احتمالا ظرف روزهای آینده «امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران سفر می‌کند. 

دوشنبه هفته آینده مصادف ۲۴ تیر، قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با یکدیگر دیدار کنند. «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» نوشته است که ایران یکی از موضوعات مورد بحث در آن نشست خواهد بود و حاضرین تلاش خواهند کرد در مورد «گام بعدی» درباره ایران بحث کنند.

جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) در پایان مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقی‌مانده توافق هسته‌ای، اعلام کرد در چارچوب کاهش تعهد به این توافق، از سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد عبور می‌کند. ایران ۱۸ اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، گام نخست کاهش تعهد به توافق را برداشت و پایبندی به سقف برجامی ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف کرد.

در حالی که بیش از یک سال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های متعدد اقتصادی و نفتی علیه ایران می‌گذرد، اتحادیه اروپا همچنان تأکید دارد که ایران به صورت یکجانبه به این توافق چندجانبه پایبند بماند. اتحادیه اروپا امروز هم با صدور بیانیه‌ای از گام دوم ایران ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست همچنان از این توافق تبعیت کند.

علاوه بر اتحادیه اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی هم که بارها علیه توافق هسته‌ای موضع گرفته بودند، مدعی شده‌اند که ایران باید به این توافق پایبند بماند.