۰ نفر

ابراز نگرانی آلمان از تصمیم جدید ایران

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۰
کد خبر: 365042
ابراز نگرانی آلمان از تصمیم جدید ایران

وزارت خارجه آلمان امروز یکشنبه به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در دومین گام از کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد و از آن ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه آلمان امروز یکشنبه (۱۶ تیرماه/ ۷ جولای) با صدور بیانیه‌ای از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به بالاتر از ۳.۶۷ درصد ابراز نگرانی کرد. 

در این بیانیه آمده است: «از اعلانیه ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم به بالاتر از محدوده ۳.۶۷درصدِ تعیین‌شده در "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) به شدت نگران هستیم.»

ایران امروز همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد. 

 مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کردند ایران قصد دارد از امروز فرایند غنی‌سازی را به بالای ۳.۶۷ درصد افزایش دهند. تهران همچنین هشدار داد در صورتی که سایر طرف‌ها برای عمل به تعهدات خود اقدام نکنند بعد از ۶۰ روز گام سوم را برخواهد داشت. 

ایران گام اول در این راستا را دوشنبه هفته گذشته ( ۱ جولای/۱۰ تیرماه) برداشت و اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

آلمان در بیانیه خود گفته که برای تأیید افزایش سطح غنی‌سازی ایران منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند. یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  امروز گفت بازرسان این نهاد بین‌المللی به زودی افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران را راستی‌آزمایی و آن را به آژانس گزارش خواهند کرد.

در ادامه بیانیه آلمان آمده است: «ما از ایران خواسته بودیم از برداشتن گام‌هایی که به تضعیف بیشتر توافق هسته‌ای منجر می‌شود خودداری کند. قویاً از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌های مغایر با تعهدات خود ذیل برجام از جمله تولید اورانیوم با غنای پایین، فراتر از ذخائر مشخص‌شده در برجام را به عقب برگرداند.»

وزارت خارجه آلمان همچنین تأکید کرده برلین با سایر طرف‌های برجام درباره اقدامات بعدی در تماس خواهد بود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.