۰ نفر

خیز آمریکا علیه افزایش نفوذ روسیه

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 364923
خیز آمریکا علیه افزایش نفوذ روسیه

پس از گذشت پنج سال از الحاق کریمه به روسیه و پس لرزه‎های متعدد آن، روسیه در تلاش است روابط خود را با اتحادیه اروپا عادی کند؛ اما مدیر آژانس توسعه بین‎المللی امریکا یا USAID اعلام کرد که امریکا در برابر نفوذ روسیه در اروپا خواهد ایستاد تا این کشور نشان بدهد تلاش‎هایش برای مبارزه با افزایش قدرت روسیه هر روز رنگ و بوی جدی‎تری به خود می‎گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مارک گرین با اشاره به افزایش نفوذ روسیه در اروپا گفت: «تلاش‎های روسیه برای افزایش نفوذ در اتحادیه اروپا بویژه اوکراین و مولداوی با نیت و هدف خیری صورت نمی‎گیرد و شرورانه است. امریکا در نظر دارد در برابر این تلاش‎ها ایستادگی کند و با تقویت دموکراسی و وضعیت اقتصادی در کشورهایی که هدف روسیه هستند، مانع افزایش نفوذ این کشور شود. اروپای قدرتمند و آزاد در راستای اهداف استراتژیک امریکا قرار دارد. اما روسیه و متحدانش می‎خواهند نفوذ امریکا را در جهان تضعیف کنند و میان ما و متحدان و شریکانمان فاصله بیندازند». او در ادامه در توضیح استراتژی‎های امریکا در این باره گفت: «یکی از اصلی‎ترین استراتژی‎های ما این است که شرکای خود را در برابر روسیه مقاوم کنیم بنابراین ضروری است که کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی و انرژی مستقل باشند و در برابر نفوذ روسیه مقاومت کنند».

امریکا مدت‎هاست با ابراز نگرانی از افزایش قدرت و نفوذ روسیه در جهان، تلاش می‎کند پل‎های ارتباطی در این میان را یک به یک از بین ببرد. در همین راستا روز گذشته، خبرگزاری بلومبرگ امریکا اعلام کرد که نیروهای امنیتی لیبی دو فرد روسی را به اتهام مداخله در انتخابات آتی این کشور بازداشت کرده‎اند. بر اساس پیام ارسال شده از دفتر دادستان کل لیبی، این دو شهروند روسی درصدد بودند تا با سیف‎الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، که به احتمال زیاد در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد، دیدار کنند. برخی منابع می‎گویند قذافی در انتخابات از حمایت روسیه و برخی چهره‎های سیاسی کشورش برخوردار است.  همچنین امریکا با استفاده از گفته معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه این کشور قصد دارد ارتش ونزوئلا را تقویت کند، مدعی شد ولادیمیر پوتین به‌دنبال افزایش گستره نفوذ خود در این کشور امریکای لاتین است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه صراحتاً اظهار کرد، مسکو در حال برنامه‌ریزی برای تقویت نیروهای مسلح این کشور است و به این صورت شائبه تدابیر خود برای افزایش نفوذش را تقویت کرد.

پوتین: مسکو در کشورهای اروپایی مداخله نمی‎کند

روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین، در گفت‌و‌گو با یک روزنامه ایتالیایی اعلام کرد که ادعای امریکا مبنی براینکه مسکو در پی دخالت در امور داخلی کشورهای جهان است، دروغ است. او که از ایتالیا خواسته است به مسکو کمک کند تا روابطش با اتحادیه اروپا را ترمیم کند، تاکید کرده است: «من صراحتاً اعلام می‎کنم که ما در پی مداخله در کشورهای اروپایی نیستیم و همین باعث تمایز ما و امریکا می‎شود که به‌طور مثال در سال 2014 تلاش کرد دولت اوکراین را سرنگون کند. ما در انتخابات 2016 امریکا دخالت نکردیم و این ادعا بدون هیچ سند و مدرکی تکذیب شد. تحقیقات بازرس ویژه رسیدگی به این پرونده هم به هیچ نتیجه‎ای نرسیده است. برخی کشورها می‎خواهند با اتکا به این ادعا علیه ما تحریم‎ اعمال کنند.»