۰ نفر

رم، دروازه مسکو به اروپا

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 364734
رم، دروازه مسکو به اروپا

روابط روسیه و اروپا از سال 2014 تا به امروز در شرایط بغرنجی به سر می‌برد. بحران اوکراین که به جدایی کریمه از این کشور منجر شد همچنین دخالت روسیه در شرق اوکراین همگی موجب تضعیف روابط میان روسیه و اروپا شد و این شرایط باعث شده که تحریم‌های اروپا علیه روسیه طی 5 سال گذشته کماکان ادامه داشته باشد. اما حالا پس از سال‌ها چالش در روابط، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه به ایتالیا سفرد کرد که به نظر می‌رسد، روسیه قصد دارد تا از این طریق روابط خود با اتحادیه اروپا را بهبود ببخشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در کنفرانس خبری پس از مذاکرات با جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا در رم گفت: روسیه از تلاش‌های ایتالیا برای بهبود روابط اتحادیه اروپا و مسکو آگاه است و ما به طور کامل درک می‌کنیم که عوامل متعددی وجود دارد که تلاش‌های ایتالیا را در این زمینه محدود می‌کند. او گفت ما امیدواریم که ایتالیا به طور مداوم بر موضع خود در راستای بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا آن‌گونه که بارها عنوان کرده، پایبند باشد و تلاش‌ها برای بازگشت کامل روابط به شرایط عادی را ادامه دهد.

به گزارش رویترز 28 کشور اتحادیه اروپا به دلیل ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به روسیه که پیش‌تر متعلق به اوکراین بود همچنین حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین، تحریم‌های اقتصادی قابل توجهی علیه روسیه اعمال کردند.

همچنین بحث مسمومیت سرگئی اکریپال به همراه دخترش که یک جاسوس دوجانبه روسی بود در انگلستان موجب شد که این بدی روابط به خصوص با بریتانیا تشدید شود. بریتانیا روسیه را متهم اصلی این حادثه اعلام و شرکای اروپایی خود را متقاعد کرد که تحریم‌ها را علیه مسکو گسترش دهند.

اما روسیه هر گونه دخالت در بحث مسمومیت اسکریپال را رد کرد. با این حال قدرت گرفتن احزابی در اروپا که به بهبود رابطه با روسیه اعتقاد داشتند، توانست فضا را تا حدی برای مسکو تلطیف کند. هر دو حزب 5 ستاره و لیگ در ایتالیا که اکنون قدرت را در اختیار دارند به بهبود رابطه با روسیه عقیده دارند و موضع طرفدار روسیه اتخاذ کرده‌اند و در تلاش هستند تا بار دیگر روابط مسکو و اتحادیه اروپا بهبود یابد. ایتالیا پیش از تمدید تحریم‌های روسیه توسط اتحادیه به ‌شدت خواستار پایان دادن به تحریم‌های اتحادیه اروپا بود و رهبر حزب لیگ یعنی متیو سالوینی در این مدت چندین بار به مسکو سفر کرد و شخص پوتین را مورد تحسین قرار داد. رسانه‌های ایتالیایی بارها اعلام کرده‌اند که حزب لیگ که اکنون محبوب‌ترین حزب در ایتالیا محسوب می‌شود از سوی مسکو تامین مالی می‌شود، اتهامی که سالوینی همواره آن را رد کرده است.

پوتین روز پنجشنبه تاکید کرد که هیچ مانع غیرقابل برداشتنی برای احیای روابط عادی میان روسیه و اتحادیه اروپا وجود ندارد و او آماده است تا نقش خود را در این مسیر ایفا کند اگر بلوک‌های مصنوعی بر سر این راه قرار نگیرد.

جوزپه کونته، نخست‌وزیر کنونی ایتالیا که یک چهره دانشگاهی نزدیک به حزب 5 ستاره است، گفت که تحریم‌ها در مورد روسیه به پایان نرسیده و ما پیشنهاد برداشتن آنها را به شکل موقت ارایه داده‌ایم و ایتالیا در راستای بهبود روابط گام برمی‌دارد.

پوتین اما در این دیدار به بحث تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تا پایان سال 2020 اشاره و اظهار کرد که بر اثر این تحریم‌ها، اتحادیه اروپا میلیون‌ها دلار را از دست می‌دهد اما پایان دادن به آنها بیشتر به اتحادیه اروپا بستگی دارد.

نگرانی از شرایط لیبی

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ایتالیا به سیاست‌های غلط ناتو در لیبی پرداخت و گفت که ناتو عامل اصلی نابودی لیبی و هرج و مرج در این کشور است. او در نشست خبری گفت: آیا شما به یاد دارید که چه کسی لیبی را نابود کرد؟ تصمیم ناتو بود. این هواپیماهای اروپایی بود که لیبی را بمباران کرد. چیزی که ما اکنون شاهد آن هستیم یک هرج و مرج و مبارزه بین گروه‌های مسلح مختلف در این کشور است. او در خصوص نقش‌آفرینی روسیه در حل و فصل بحران لیبی گفت: از آنهایی که این مشکل را ایجاد کردند باید پرسید. پوتین تاکید کرد که ما می‌خواهیم با همه صحبت کنیم. ما فکر می‌کنیم که خونریزی در اسرع وقت باید متوقف شود و گفت‌وگوها نیز آغاز شود.

پوتین همچنین اشاره کرد که اکثر تروریست‌ها از سوریه به سمت لیبی حرکت می‌کنند که این خود یک تهدید بسیار بزرگ است. رییس‌جمهور روسیه در ادامه اشاره کرد که ما باید با دوستان خود در اتحادیه اروپا همکاری کنیم تا گفت‌وگو با تمام احزاب درگیر در لیبی تقویت شود.

دیدار با پاپ فرانسیس

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در بدو ورود به رم به دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان رفت و در این دیدار پوتین در خصوص بحران سوریه، ونزوئلا و اوکراین به پاپ توضیحاتی را ارایه داد. به گزارش خبرگزاری تاس این دیدار حدود 50 دقیقه به طول انجامید. طرفین در این دیدار به وضعیت کلیسای کاتولیک در روسیه نیز پرداختند. ولادیمیر پوتین در این دیدار با استقبال گرم پاپ فرانسیس همراه شد و دو طرف به گسترش ارتباطات نیز تاکید کردند. اما نکته اصلی اینجاست در حالی پوتین روابط خود با واتیکان و شخص پاپ فرانسیس را بهبود بخشیده که پاپ کاملا فردی ضد پوپولیست و مخالف احزاب ضد مهاجرت اتحادیه اروپاست و رویکردی مخالف حزب لیگ ایتالیا دارد. اما نکته اینجاست که احزاب دست راستی روابط بهتری با روسیه دارند و اجماع ارتباطات میان پوتین با واتیکان و همزمان ارتباط با احزاب پوپولیست ایتالیایی بسیار قابل توجه است.

سنگ تمام سالوینی برای پوتین

متئو سالوینی، رهبر حزب لیگ ایتالیا که اکنون مسوولیت وزارت کشور را نیز برعهده دارد برای پوتین در شامی که مقام‌های دولت با مقام‌های روسی داشتند، سنگ تمام گذاشت. او عکس‌های خود با پوتین در این ضیافت شام را در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد و پوتین را فردی بسیار فروتن خواند. او گفت با پوتین در خصوص تحریم‌ها، مسائل اقتصادی و موضوع المپیک گفت‌وگو کردم. گفتنی است، حزب لیگ در صورت برگزاری انتخابات مجدد می‌تواند دولت را به صورت یکپارچه در اختیار داشته باشد و این به نفع روسیه خواهد بود.