۰ نفر

روسیه بولتون و نتانیاهو را بر سر مسأله ایران ناکام گذاشت

۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۰
کد خبر: 363016
روسیه بولتون و نتانیاهو را بر سر مسأله ایران ناکام گذاشت

روزنامه عبری‌زبان معاریو به نقل از محافل امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: نشست سه‌جانبه امنیتی اخیر در قدس درباره سوریه، به دلیل اصرار روسیه در دفاع از ایران شکست خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «شلومو شامیر»، تحلیلگر و نویسنده صهیونیست معتقد است، تنها نتیجه‌ نشست سه جانبه‌ای که مشاوران امنیت ملی آمریکا، اسرائیل و روسیه برگزار کردند این شد که اسرائیل در همه آنچه مربوط به سیاست‌هایش در قبال ایران است و آمادگی برای مقابله با برنامه‌های حزب الله و تضمین صلح در مرزهای شمالی خود فقط می‌تواند به خودش اتکا کند.

شامیر تاکید کرد: در همه زمینه‌های ذکر شده حتی برای لحظه‌ای هم نمی توان تصور کرد که اسرائیل در صورت نیاز، کمک و پشیتبانی دریافت کند.

این تحلیلگر در مقاله‌ای که در روزنامه عبری زبان «معاریو» منتشر کرد به نقل از محافل آگاه امنیتی در تل آویو نوشت: توصیف نشست سه جانبه اخیر در تل آویو به لحظه سرنوشت ساز در خاورمیانه  نه تنها مبالغه آمیز است بلکه بن بست روابط آمریکا و روسیه و فرق اولویت‌های این دو قدرت بزرگ در قبال مسائل خاورمیانه را نشان داد.
وی افزود: تصاویر چهره‌های خندان بولتون و پاتروشف در نشست قدس، دلپذیر اما گمراه کننده و فریبنده بود.

به گزارش رای الیوم، شامیر به نقل از منابع امنیتی تل آویو تصریح کرد: بولتون اخیرا نفوذ خود را در کاخ سفید از دست داده و از بحث و گفت‌وگوها درباره عملکرد دونالد ترامپ در قبال ایران حذف شده است تاجایی که ترامپ در جریان سفر اخیر بولتون به اسرائیل خود را کنترل نکرده و با تحقیر از وی سخن گفت و تحلیلگران در واشنگتن ارزیابی کرده‌اند که بولتون در آینده نزدیک یا به حاشیه رانده شده و یا استعفا می دهد
تحلیلگر اسرائیلی نوشت: پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه در قدس هم از جمهوری اسلامی دفاع کرد در حالی که به ادعای شامیر ایران به دنبال محو اسرائیل از نقشه منطقه است.

شامیر به نقل از دیپلمات‌های کارشناس در مسائل روسیه نوشت: ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هیچ تمایل یا دغدغه‌ای برای همکاری در کاهش حضور ایران در سوریه ندارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رئیس جمهور روسیه ترجیح می‌دهد بر حضور ایران در سوریه نظارت داشته و با رهبران ایرانی وارد تقابل نشده و از آنها نخواهد سوریه را ترک کنند.

شامیر افزود: یکی از دیپلمات‌های مسائل روسیه می‌گوید، پوتین روابط خوب روسیه با رهبران ایرانی را حفظ می‌کند که این امر در چارچوب سیاست مقابله با آمریکاست. از همین رو نتیجه مشخص می‌شود. اینکه اسرائیل در جبهه رویارویی با ایران و تهدیدهای حزب الله و خطر تشدید اوضاع در مرزهای شمالی تنهاست.

گیلی کوهن، خبرنگار مسائل سیاسی تلویزیون «کان» اسرائیل هم به نقل از محافل سیاسی واشنگتن و تل آویو گفت: اختلاف مسکو با تل آویو و واشنگتن بر سر دستور کار کنفرانس امنیتی قدس بود. چون روسیه اصرار بر بحث بر سر بازسازی سوریه داشت؛ اما واشنگتن و تل آویو درخواست تاکید بر خروج نظامی ایران از سوریه را داشتند. چیزی که مسکو کاملا با آن مخالفت کرد.

در همین حال «گیورا آیلاند»، ژنرال صهیونیست هم در مقاله‌ای که در یدیعوت آحارونوت منتشر کرد نوشت: هر چقدر تنش در خلیج فارس میان واشنگتن و تهران بالاتر می‌رود امکان ورود اسرائیل به رویارویی نظامی با ایران چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم از طریق نیروهای نیابتی ایران یعنی حزب الله در جنوب لبنان، جهاد اسلامی در غزه و نیروهای مسلح شیعه در جنوب سوریه تقویت می شود.

نشست امنیتی قدس روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته (24 و 25 ژوئن) با حضور «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا و «میر بن-شابات»، رئیس شورای امنیت  رژیم صهیونیستی در قدس برگزار شد.

اصلی‌ترین هدف نشست، پیگیری دستور کارهای ضد ایرانی به ویژه در سوریه بود. آمریکا و رژیم صهیونیستی به خصوص از زمان خروج آمریکا از برجام در مه 2018 خروج ایران از سوریه را پیگیری می کنند، اما این هدف حتی با وجود وضع همه نوع تحریم علیه ایران، محقق نشده است.

جمهوری اسلامی ایران  به درخواست دولت سوریه و برای حمایت از ارتش این کشور در جنگ با تروریست‌ها وارد سوریه شده است و صرفاً نیز با درخواست دولت دمشق از این کشور خارج خواهد شد.