۰ نفر

تردید مسکو در نتیجه‌بخش بودن نشست کمیسیون برجام

۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۲
کد خبر: 362825
تردید مسکو در نتیجه‌بخش بودن نشست کمیسیون برجام

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید تردید دارد که نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام بتواند به نتیجه مثبتی منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در مورد نتیجه‌بخش بودن نشست فردا (جمعه) در وین که قرار است با حضور طرف‌های باقی‌مانده توافق هسته‌ای برگزار شود، ابراز تردید کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، ریابکوف که در مسکو در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم اینکه همکاران من تا چه پذیرای خواسته‌ها و پیشنهادات مشخص ما باشند، سؤالی است که پاسخ آن هنوز روشن نیست.»

وی افزود: «فکر نمی‌کنم اینکه بگوییم احساس می‌کنیم که این نشست به نتایج مثبت جامعی دست می‌یابد، درست باشد. اما ما از هیچ تلاشی برای رسیدن به این نتیجه فروگذار نمی‌کنیم.»

فردا قرار است کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونین وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در این توافق، تشکیل جلسه دهند. در آستانه این نشست و در حالی که انتظار می‌رود ایران بر اساس بیانیه اردیبهشت‌ ماه به زودی از سقف برجامی ذخایر اورانیوم غنی‌شده عبور کند، برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده‌اند که اروپایی‌ها قصد دارند در تلاش برای منصرف کردن ایران از کاهش تعهداتش، فردا عملیاتی شدن ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» را اعلام کنند. روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز ادعا کرده است که کشورهای اروپایی آماده‌اند تا چند میلیون یورو به عنوان سرمایه اولیه به این کانال تزریق کنند.

امروز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم مدعی شد که قصد دارد در دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از او بخواهد که با کاهش بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، به احیای مذاکره با ایران شانس بدهد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای اعلام کرد در واکنش به محقق نشدن منافع اقتصادی برجام و ناتوانی یا خودداری کشورهای اروپایی از جبران آثار خروج آمریکا از توافق، بخشی از تعهدات خود از جمله پایبندی به سقف‌های تعیین‌شده برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را کنار می‌گذارد. ایران همچنین به طرف‌های باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا راهکاری برای تحقق اهداف اقتصادی برجام بیابند.

با این وجود، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تأکید دارند که ایران بدون دستیابی به منافع اقتصادی، به صورت یکجانبه به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد.

روز گذشته در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱، «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه نمی‌توان یک توافق چندجانبه را یکجانبه اجرا کرد، گفت: «ایران نباید، نخواهد و نمی‌تواند بار حفظ برجام را به صورت یکجانبه بر دوش بکشد.» 

در همین نشست «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد از آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای، خطاب به اروپایی‌ها گفت همه طرف‌ها باید با گام‌های عملی به تهران ثابت کنند که به توافق هسته‌ای پایبند هستند. وی همچنین گفت: «ما همچنان به حمایت از گفت‌وگو با هدف مصالحه و توازن منافع ادامه می‌دهیم. این تنها راه است و تنها از طریق تلاش‌های هماهنگ است که ما می‌توانیم روند کنونی تحولات را بار دیگر تحت کنترل درآوریم.»