۰ نفر

دستیار ملانیا، سخنگوی کاخ سفید

۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 362762
دستیار ملانیا، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی جدید کاخ سفید را این‌بار بانوی اول آمریکا معرفی کرد. استفانی گریشام دستیار ارشد، مدیر روابط عمومی ملانیا ترامپ و از معدود بازماندگان تیم انتخاباتی دونالد ترامپ در کاخ سفید، قرار است از هفته آینده جانشین سارا هاکبی سندرز، سخنگوی مستعفی کاخ سفید شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، انتخاب گریشام برای سمت مدیر ارتباطات و سخنگوی کاخ سفید را نخستین‌بار ملانیا ترامپ در توییتر خود منتشر کرد و نوشت که «من و رئیس‌جمهور نتوانستیم به فردی بهتر از گریشام فکر کنیم که در این سال‌ها همراه همیشگی ما بوده و با تعهد و وفاداری از خانواده ترامپ دفاع کرده است».

گریشام از سال 2015 در کنار خانواده ترامپ حضور دارد و در دوران رقابت‌های انتخاباتی 2016، یکی از دستیاران دونالد ترامپ بود. گریشام پس از ورود ترامپ به کاخ سفید نیز به یکی از مدافعان سرسخت ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، تبدیل شد.

سمت مدیر ارتباطات کاخ سفید از ماه مارس و با استعفای بیل شاین بدون مسئول مانده و گریشام از این پس علاوه بر سخنگویی کاخ سفید، این سمت را هم در اختیار خواهد داشت.گریشام که در سمت‌های جدید خود مسئولیت تعیین استراتژی ارتباطات در کاخ سفید را بر عهده دارد، روزانه با نمایندگان رسانه‌ها در ارتباط خواهد بود و همچنین درخواست‌ها برای بال شرقی کاخ سفید (دفتر بانوی اول) را بررسی خواهد کرد. مشکل اصلی گریشام در سمت جدید خود، به ارتباط با رسانه‌ها مربوط می‌شود، چراکه دونالد ترامپ علاقه زیادی دارد شخصا در توییتر یا در کاخ سفید با خبرنگاران ارتباط داشته باشد و به‌نوعی به‌دلیل اعتماد نداشتن به رسانه‌ها، شخصا کار سخنگویی را بر عهده می‌گیرد. کاری که جنجال‌های فراوانی در حوزه داخلی و خارجی ایجاد کرده است، به‌همین‌دلیل سارا هاکبی سندرز، سخنگوی مستعفی کاخ سفید هم قبل از اعلام کناره‌گیری از سمت خود حدود 9 ماه هیچ نشست رسمی با خبرنگاران در کاخ سفید نداشت.

گریشام 42ساله سومین سخنگوی کاخ سفید در کمتر از سه سال محسوب می‌شود. این سمت در دولت ترامپ یکی از جنجالی‌ترین و بی‌ثبات‌ترین سمت‌ها محسوب می‌شود. شان اسپایسر سرشناس‌ترین فردی بود که این سمت را در دولت ترامپ در اختیار داشت. او که یکی از استراتژیست‌های حزب جمهوری‌خواه بود و به گفته خودش انتظار داشت حداقل یک سال در این سمت باقی بماند، اما شش ماه بعد از مدیریت ارتباطات و سخنگویی کاخ سفید کنار گذاشته شد و سارا سندرز جای اسپایسر را گرفت.

استفانی گریشام هم مانند دیگر همراهان و نزدیکان ترامپ سابقه جنجال‌آفرینی دارد. در سال 2016 و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ که برای افتتاح یکی از باشگاه‌های گلف خود به اسکاتلند سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهاراتی در دفاع از برگزیت بیان کرد. او گفته بود: «خوشحالم که مردم بریتانیا می‌خواهند کشور خود را پس بگیرند. قطعا این اتفاق خواهد افتاد. اگر در انتخابات آمریکا هم من پیروز شوم، کشورمان را پس می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم مرزها محل تردد آزادانه افراد باشد». موضوعی که در این میان جنجالی شد، توییت استفانی گریشام، دستیار وقت ترامپ بود. او در توییت خود نوشته بود ترامپ و همراهانش روز بعد از رفراندوم برگزیت به اسکاتلند رسیدند و اظهار نظر ترامپ درباره برگزیت با توجه به قطعی‌شدن رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا صورت گرفته بود؛ اما خبرنگاران بریتانیایی با مستندات خود، گریشام را به دروغ‌گویی متهم و اعلام کردند ترامپ یک روز قبل از رفراندوم وارد اسکاتلند شده بود.

به‌تازگی نیز اظهارات گریشام در سفری همراه با ملانیا ترامپ به آفریقا خبرساز شده بود. در جریان این سفر، رسانه‌ها به یکی از لباس‌های بانوی اول آمریکا انتقاد کردند و آن را نمادی از دوران استعماری سفیدپوستان بر قاره سیاه دانستند. گریشام هم به‌عنوان دستیار ویژه ملانیا ترامپ از رسانه‌های آمریکایی به‌شدت انتقاد کرد و از آنها خواست به‌جای تمرکز و توجه به لباس ملانیا، به موضوع سفر و دستاوردهای بانوی اول آمریکا توجه کنند.

انتصاب گریشام در شرایطی انجام می‌شود که دونالد ترامپ به‌تازگی کمپین انتخاباتی خود برای انتخابات 2020 را کلید زده و برخی مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا احتمال می‌دهند به‌دلیل مشغله زیاد رئیس‌جمهور در 17‌ماهه منتهی به انتخابات، نشست‌های کاخ سفید با خبرنگاران از سوی سخنگوی کاخ سفید مجددا از سر گرفته شود.