۰ نفر

کره شمالی برگ برنده چین در برابر آمریکا

۱ تیر ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 361481
کره شمالی برگ برنده چین در برابر آمریکا

سفر «شی جینپینگ» به کره شمالی که اولین سفر یک رئیس‌جمهور چین به این کشور در 14 سال اخیر محسوب می‌شود، بیش از کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، برای کاخ سفید و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اهمیت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، «شی» درحال‌حاضر بر سر راه دو هدف مهم ترامپ در حوزه سیاست خارجی قرار دارد: جنگ تجاری آمریکا و چین، خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی. رئیس‌جمهور چین در هر دو پرونده، منتقد سیاست‌های ترامپ به شمار می‌آید و رئیس‌جمهور آمریکا هم به‌خوبی می‌داند که بدون جلب نظر «شی» در هیچ‌کدام از این چالش‌ها موفق نخواهد بود. سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به کره شمالی هم نوعی نمایش قدرت رئیس‌جمهور چین در برابر آمریکا و پیام او به ترامپ مبنی بر مرتبط‌بودن جنگ تجاری آمریکا- چین و پرونده کره شمالی است.

یک هفته قبل از نشست رهبران گروه 20 در ژاپن و دیدار با ترامپ در حاشیه این نشست‌، «شی» از فرصت طلایی دیدار با رهبر جوان کره شمالی بهره برد تا با استفاده از نفوذ خود به‌عنوان مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ، گشایشی در بن‌بست ایجادشده در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ایجاد کند تا در دیدار هفته آینده با ترامپ برگ دیگری هم برای مذاکره در اختیار داشته باشد.

یکی دیگر از اهداف سفر شی به کره شمالی را می‌توان در توانایی پکن در ایجاد روابط عمیق‌تر با متحدانش دانست. شی به‌تازگی به روسیه سفر کرده است و روز گذشته نیز از سفر دوروزه به کره شمالی بازگشت. از سوی دیگر پکن با وجود تمام تنش‌های موجود در روابط خود با هند قصد دارد به واشنگتن نشان دهد که در صورت تشدید جنگ تجاری، می‌تواند جبهه‌ای قدرتمند در برابر واشنگتن تشکیل دهد. «لی سئونگ هیون»، مدیر مرکز مطالعات چین در اندیشکده «سجونگ» کره جنوبی، در تحلیل خود از اهداف سفر شی به پیونگ‌یانگ می‌گوید: «عمده‌ترین هدف شی برای سفر به کره شمالی این است که در آستانه دیدارش با ترامپ بتواند اهرمی برای از بن‌بست خارج‌کردن مذاکرات پیونگ‌یانگ - واشنگتن در اختیار داشته باشد. ترامپ مایل است بداند که در پی تنش‌های اخیر و بن‌بست در مذاکرات خلع سلاح کره شمالی، کیم جونگ اون چه اهدافی در سر دارد و شی بهترین فرد برای انتقال افکار اون است. نقش پررنگ‌تر چین در مذاکرات آمریکا و کره شمالی، این احتمال را هم تقویت می‌کند که مذاکرات تجاری پکن - واشنگتن زودتر به نتیجه برسد».

دیدار ترامپ و شی در حالی در اوزاکای ژاپن برگزار خواهد شد که رئیس‌جمهور آمریکا درباره عدم دستیابی به توافق جدید تجاری با چین هشدار داده است. ترامپ اعلام کرده در صورت شکست مذاکرات، تعرفه 25 درصدی بر بیش از 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی آمریکا از چین اعمال خواهد کرد. با اینکه شی نمی‌خواهد چالش تجاری با آمریکا را به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی پیوند دهد، وضعیت اقتصادی چین و کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور او را در موقعیتی قرار داده تا از کارت کره شمالی برای توافق تجاری با آمریکا استفاده کند.

«لی سئونگ هیون» موقعیت فعلی را فرصتی کلیدی برای شی می‌داند و می‌گوید: «رئیس‌جمهور چین به‌خوبی می‌داند که درحال‌حاضر بهترین موقعیت را دارد تا با استفاده از نفوذ خود بر کره شمالی و با بازی هوشمندانه به‌عنوان میانجی واشنگتن و پیونگ‌یانگ، توافق تجاری آمریکا و چین را هم به نتیجه برساند. پیش از این «مون جائه‌این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، تلاش کرد به‌عنوان میانجی بحران شبه‌جزیره کره را حل کند؛ اما در این راه موفق نبود، چراکه نه برگ برنده‌ای در برابر ترامپ داشت و نه از نفوذ چندانی در کاخ سفید بهره‌مند بود؛ اما درباره شی جینپینگ شرایط کاملا متفاوت است. چین تنها حامی مهم بین‌المللی حکومت کره شمالی محسوب می‌شود». «رودونگ سینمون»، روزنامه حکومت کره شمالی، در اقدامی غیرمعمول و در آستانه سفر شی به این کشور مقاله‌ای به قلم رئیس‌جمهور چین منتشر کرد و شی در این مقاله بدون اشاره مستقیم به بحران هسته‌ای کره شمالی از تمایل خود برای «ایفای نقش مؤثرتر چین برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و نیز توسعه روابط با کره شمالی» خبر داد.

«هوانگ جین هوان»، تحلیلگر روابط بین‌الملل در دانشگاه سئول هدف دیگری را هم در سفر شی به کره شمالی مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: «یکی دیگر از اهداف سفر شی به پیونگ‌یانگ را می‌توان به تلاش‌های چین برای متقاعدکردن کره شمالی به انجام‌ندادن اقدام نظامی یا موشکی دانست. پکن نمی‌خواهد تنش در منطقه مجددا افزایش یابد و در مقاله اخیر خود هم به این موضوع اشاره کرد که پکن از تلاش‌های سیاسی پیونگ‌یانگ برای پایان‌دادن به بحران در شبه‌جزیره کره حمایت می‌کند و این حق را برای کره شمالی قائل است تا در مذاکرات، منافع خود را پیگیری کند. در این میان نباید انتظار داشته باشیم که شی بدون اینکه امتیازی از واشنگتن بگیرد، اقدامی در جهت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی انجام دهد، چراکه می‌تواند از خطر کره شمالی به‌عنوان برگ برنده‌ای در برابر واشنگتن استفاده کند».