۰ نفر

بیم‌ها و امیدهای ترامپ

۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 360917
بیم‌ها و امیدهای ترامپ

دونالد ترامپ روز گذشته در شرایطی رسما ورود خود به عرصه انتخابات 2020 را اعلام کرد که در دهه‌های اخیر در ضعیف‌ترین موقعیت یک رئیس‌جمهوری مستقر ایالات متحده برای پیروزی در دوره دوم ریاست‌جمهوری قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با این حال، ترامپ شب گذشته مثل همیشه با اعتماد‌به‌نفس بالا در جمع هوادارانش در اولاندو ایالات فلوریدا حضور یافت و خود را از هم‌اکنون پیروز انتخابات 17 ماه بعد در نوامبر 2020 دانست. انتخاب ایالات فلوریدا برای اعلام کاندیداتوری ترامپ بی‌دلیل نیست. ترامپ که نامزدی خود در انتخابات 2016 را در برج ترامپ در نیویورک اعلام کرد، این‌بار عمارت شکوهمند خود در فلوریدا را برگزیده که بیش از کاخ سفید در آن حضور داشته و از میهمانان بیشتری هم در آنجا پذیرایی کرده است. رئیس‌جمهور خبرساز آمریکا، شور و اشتیاق هوادارانش را مهم‌ترین دلیل اعتماد‌به‌نفسش برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 می‌داند اما نتیجه انتخابات را فقط شور و هیجان هواداران تعیین نمی‌کند. در آمریکایی که ترامپ ساخته است واقعیت‌های تلخ و نشانه‌های منفی زیادی وجود دارد که باید نگرانی او و حامیانش را برانگیزد. اگر امروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شود، با تکیه بر نظرسنجی‌ها می‌توان نتیجه گرفت که ترامپ در برابر تمام کاندیداهای شاخص حزب دموکرات بازنده خواهد بود. جو بایدن که در میان نامزدهای حزب دموکرات بیشترین بخت را برای رقابت نهایی با ترامپ دارد، در رقابت رو‌در‌رو با 53 درصد می‌تواند ترامپ را با 40 درصد شکست دهد. برنی سندرز هم که در انتخابات 2016 در دور مقدماتی به سود هیلاری کلینتون کنار کشید، در‌حال‌حاضر با 51 درصد، حدود 9درصد بیش از ترامپ رأی کسب خواهد کرد. کاملا هریس و الیزابت وارن هم در تقابل با ترامپ دست بالا را خواهند داشت.ترامپ به‌خوبی می‌داند که اگر از مخمصه تحقیقات رابرت مولر و پرونده تبانی با روسیه و تهدید دموکرات‌ها به استیضاح به سلامت عبور کند، جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اصلی‌ترین رقیب و عمده‌ترین تهدید بر سر راه پیروزی مجدد او در انتخابات است و بر همین اساس با اعلام ورود بایدن به میدان انتخابات، پیکان حملات خود را به سوی این سیاست‌مدار باتجربه دموکرات نشانه گرفته است.وضعیت زمانی ناامید‌کننده‌تر شد که نتایج نظرسنجی محرمانه جمهوری‌خواهان در ایالت‌های مختلف آمریکا به رسانه‌ها درز کرد. این نتایج حاکی از آن بود که ترامپ در ایالت‌های مهمی مثل ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان با اختلاف دو رقمی از بایدن عقب‌تر است. این در حالی است که ترامپ در انتخابات 2016 در هر سه این ایالت‌ها با اقتدار هیلاری کلینتون را شکست داده بود.جان زاگبی، استراتژیست و مدیر مؤسسه نظرسنجی معتبر «زاگبی» موقعیت فعلی ترامپ را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «در‌حال‌حاضر ترامپ شبیه بندبازی است که روی طناب حرکت می‌کند و هر لحظه امکان سقوطش وجود دارد. میزان رضایت از ریاست‌جمهوری ترامپ به 42 تا 43 درصد کاهش یافته و در ایالت‌هایی که به‌طور‌سنتی رقابت نزدیکی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در جریان است از جمله در نیوهمپشایر، پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و آیوا، نامزدهای حزب دموکرات با ترامپ سبقت گرفته‌اند».با توجه به سابقه انتخابات 2016، نمی‌توان چندان به این نظرسنجی‌ها تکیه کرد. در آن انتخابات هم اکثر مؤسسات نظرسنجی هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات می‌دانستند، اما ترامپ با وجود شکست در تعداد آرا، با اختلاف سه میلیون رأی، با برتری در میزان آرای الکترال، این نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار کرد.

تاریخ به سود ترامپ

ترامپ در حالی روز گذشته پا به رقابت انتخاباتی 2020 گذاشته که نرخ رشد اقتصادی آمریکا بیش از سه درصد است و میزان بی‌کاری در پایین‌ترین حد در نیم قرن اخیر قرار دارد. زاگبی شاخص‌های اقتصادی را مهم‌ترین عامل اقبال یا عدم اقبال افکار عمومی آمریکا به رئیس‌جمهور می‌داند و می‌گوید: «اقتصاد در حال حاضر تنها برگ برنده ترامپ در انتخابات پیش‌رو است. البته به شرطی که در 17 ماه پیش‌رو، تبعات سیاست‌های ترامپ در شاخص‌های اقتصادی نمایان نشود. شاید واقعیت اقتصادی آمریکا با آنچه ترامپ ادعا می‌کند فاصله زیادی داشته باشد اما نکته مهم این است که شهروندان آمریکایی از وضعیت اقتصادی فعلی رضایت دارند و این امر می‌تواند در انتخابات 2020 به سود ترامپ عمل کند».

در این میان تاریخ دهه‌های اخیر نیز به سود ترامپ سنگینی می‌کند. از سال 1992 که جورج بوش پدر انتخابات را به بیل کلینتون واگذار کرد، هیچ رئیس‌جمهور مستقری در انتخابات شکست نخورده است. رئیس‌جمهور مستقر، در انتخابات‌ها از مزایای زیادی بهره‌مند است و این شانس را دارد که پول بیشتری از طرف حامیانش جمع‌آوری کند. ترامپ بر خلاف بوش پدر حملات گسترده و 94درصدی جمهوری‌خواهان را دارد که رقم بسیار بالایی به شمار می‌آید. با اینکه این محبوبیت در حزب خود به تنهایی نمی‌تواند ضامن پیروزی در انتخابات باشد، اما کار رقبا برای شکست او را بسیار سخت می‌کند.‌ وضعیت اقتصادی آمریکا در دهه‌های اخیر حاکی از آن است که هر زمان داده‌ها و شرایط اقتصادی ایالات متحده رو به بهبود بوده، رئیس‌جمهوری مستقر با اقتدار بیشتری در انتخابات شرکت کرده و پیروز شده است. با اینکه کمپین انتخاباتی ترامپ رسما از شب گذشته کلید خورد، اما واقعیت این است که او از زمانی که وارد کاخ سفید شد کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرده بود. هزاران توییت، حضور در ده‌ها گردهمایی هوادارانش و سخنرانی‌های متعدد، همه حکایت از آن دارد که ترامپ در واقع کمپین انتخابات خود را از سال 2016 تا کنون ادامه داده و به‌گونه‌ای رفتار کرده است که گویی در یک رقابت انتخاباتی قرار دارد. ترامپ تاکنون توانسته بیش از صد میلیون دلار کمک مالی برای انتخابات 2020 جمع‌آوری کند و رهبران جمهوری‌خواه با وجود تنش‌ها و اختلاف نظرهای فراوانی که با ترامپ دارند، از پیروزی مجدد او در انتخابات 2020 استقبال می‌کنند.