۰ نفر

رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۵۲
کد خبر: 360802
رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران

وزیر خارجه آمریکا به درخواست اعضای هر دو حزب کنگره آمریکا نشستی با قانونگذاران آمریکایی برگزار می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به همراه برخی دیگر از مقام‌های دولت این کشور امروز دوشنبه قرار است با گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به ایران رایزنی کنند. 

طبق این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا بعد از آنکه پامپئو ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد دیدار با مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را خواستار شدند. 

دو منبع آمریکا گفته‌اند دستیاران اعضای ارشد کنگره و نفرات نزدیک به کمیته‌های کلیدی نهاد قانونگذار آمریکا در این دیدارها حضور خواهند داشت. پامپئو قرار است در این جلسه به سوالاتی درباره اینکه دولت آمریکا بر چه اساس ایران را به حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان متهم کرده است پاسخ دهد. 

 نفت‌کش‌های موسوم به «فرونت التر» و «کوکوکا کاریجس» پنجشنبه هفته گذشته (23 خردادماه) در دریای عمان دچار سانحه شدند. وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌ است. این حادثه همزمان با سفر «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری روز پنجشنبه گفت ارزیابی دولت آمریکا این است که ایران عامل این حمله بوده است. وزارت دفاع آمریکا همان شب ویدئویی منتشر و ادعا کرد سرنشین‌های یک قایق ایرانی در حال جدا کردن مین از بدنه یکی از کشتی‌های سانحه‌دیده هستند. 

ادعای آمریکا علیه ایران با تردیدهای زیادی در دنیا رو به رو شده؛ مالک یکی از این نفتکش‌ها فیلم منتشرشده توسط آمریکا را کاملاً رد کرده و گفته که این کشتی مورد اصابت یک «شی پرنده» قرار گرفته است. او با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب بوده ادعاها درباره هدف قرار گرفتن آن با اژدر را هم رد کرده است.

دیلی‌بیست نوشته نمایندگان کنگره آمریکا به طور ویژه خواستار توضیحات وزارت خارجه آمریکا در خصوص اقدام آمریکا برای دامن زدن به تنش‌ها با ایران در ماه گذشته است. آنها هنوز نمی‌دانند دولت آمریکا بر اساس چه اطلاعاتی اقدام به اعزام ناوشکن و بمب‌افکن به منطقه کرد.