۰ نفر

ماکرون: ایران در خصوص برجام صبور و مسئول باشد

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۵۵
کد خبر: 360548
ماکرون: ایران در خصوص برجام صبور و مسئول باشد

رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش در کنار سایر کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند به تعهداتشان در قبال ایران در توافق هسته‌ای برجام عمل کنند روز دوشنبه از ایران خواست »صبور» و «مسئول» باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه از ایران خواست در خصوص توافق هسته‌ای برجام، «صبور» و مسئول باشد. 

به نوشته رویترز، ماکرون از بیانیه ایران که از قصد این کشور برای عبور از سقف ذخائر اورانیوم در برجام خبر می‌دهد ابراز تأسف کرده اما گفته پاریس گفت‌وگوها با تهران و شریکان خود را به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه ادامه می‌دهد. 

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه (۲۷ خرداد) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

سخنان آقای کمالوندی در راستای بیانیه‌ای است که شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه صادر و در آن اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند. 

ماکرون در یک کنفرانس خبری با همتای اوکراینی خود گفت: «من بابت اعلانیه امروز ایران متأسف هستم، اما همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده ایران به تعهداتش عمل کرده و ما قویاً به این کشور توصیه می‌کنیم صبور و مسئول باشد.»

رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد تا ۸ جولای فرصت برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر جهت نجات توافق هسته‌ای وجود دارد.

 وی گفت: «[این موضوع] به ایران و جامعه بین‌المللی کمک نخواهد کرد، بنابراین ما همراه با شریکان خود هر کاری را که بتوانیم برای منصرف کردن ایران و پیدا کردن راهی برای گفت‌وگو انجام خواهیم داد.»

فرانسه در ماه‌های بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» و قبل از خروج او از برجام رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به عهده داشت. 

«امانوئل ماکرون» اولین رئیس یک کشور اروپایی بود که بعد از تهدیدهای ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران برای دائمی کردن محدودیت‌های ایران در برجام را به میان آورد. 

او حدود ۱۰ روز پیش هم در حضور کاخ سفید تصریح کرد که آمریکا و فرانسه اهداف مشترکی در خصوص ایران دارند و خواستار برقراری مذاکرات جدید با تهران در خصوص برجام شد. 

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه کشور اروپایی طرف برجام هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانسته‌اند به وعده‌هایشان برای تضمین عواید اقتصادی ایران از این توافق هسته‌ای عمل کنند. سه کشور اروپایی با ادعاهای آمریکا علیه ایران در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای همسو شده‌اند. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.