بر اساس لیست ارائه شده در خصوص بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده و واردکننده در جهان، آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده و ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده معرفی شدند.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ طبق آمار ارائه شده، آلمان، ژاپن و چین، کشورهایی هستند که میزان صادرات آنها به سایر نقاط جهان بسیار بیشتر از واردات آنها است (به لحاظ پولی) که به دنبال آن، خرده‌هایی نیز به آنها وارد شده است. چین، که بزرگ‌ترین صادکننده کالاهای الکترونیکی و فلزات اما بسیار ارزان‌قیمت است، در معرض بازخواست‌های بسیاری به علت جنگ تجاری به وجود آمده خصوصا با ایالات متحده که بزرگ‌ترین واردکننده کالا است، قرار گرفته است.

در ادامه، گفتنی است میزان صادرات آلمان نیز بسیار بیشتر از واردات آن و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ماشین‌آلات و خودروها در سراسر جهان شناخته شده است که به دلیل مازاد تجارت و سرمایه‌گذاری مطالبه شده، افزایش دستمزدها و کمبود مالیات پرداختی مورد توجه و شماتت اتحادیه اروپا قرار گرفته است. به گفته اتحادیه اروپا، از این کشور انتظار می‌رود که با کاهش میزان صادرات، برای شرکای تجاری خود فرصتی را برای افزایش میزان صادرات این کشورها به آلمان و تقویت اقتصاد آنها فراهم کند. اما تا کنون آلمان ترجیح داده که این هشدارها را نادیده بگیرد.

با این حال، از طرفی کمبود تجارت نیز می‌تواند بسیار مخرب باشد. نمونه بارز این مسئله، ایالات متحده است که وابستگی بیش از حد این کشور به واردات از چین، سبب بدهی بالای آمریکا و در خطر افتادن وابستگی این کشور شده است. 

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بیشترین صادرات و واردات را نسبت به سایر کشورها دارند، مشاهده می‌کنید؛

photo_2019-06-15_16-49-07