۰ نفر

واکنش آلمان و فرانسه به انفجار دو نفتکش دریای عمان

۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲
کد خبر: 359792
واکنش آلمان و فرانسه به انفجار دو نفتکش دریای عمان

آلمان و فرانسه به حادثه روز پنجشنبه در دریای عمان که بر اثر آن دو نفتکش بزرگ هدف قرار گرفتند واکنش نشان دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان و دولت فرانسه به حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان دادند. آلمان این حادثه را «نگران‌کننده» توصیف کرد.

منابع خبری صبح پنجشنبه (23 خرداد) از هدف قرار گرفتن دو نفتکش بزرگ در دریای عمان خبر دادند. پیگیری‌های بعدی نشان داد یکی از این دو نفتکش به نام «Front Altair» با پرجم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و نفت‌کش دیگر به نام «Kokuka Courageous» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده است.

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. یکی از این دو نفتکش متعلق به شرکت سنگاپوری است که آن را اجاره کرده است. این حادثه در شرایطی اتفاق افتاده که «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر کرده است.

در پی این حادثه، نفت خام برنت با افزیش بیش از دو درصد به ۶۲.۵۳ دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا با افزایش حدود ۱.۵ درصد به ۵۲.۵۸ دلار در هر بشکه رسید. واکنش بازارهای بورس ریاض، دبی و ابوظبی و مسقط به این حادثه منفی بود و منجر به کاهش شاخص این بازارها شد.

«عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران از بروز این حادثه ابراز نگرانی کرد و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران نیز در توئیتر این حادثه را مشکوک خواند.

هایکو ماس در یک کنفرانس خبری با همتای آلبانیایی خود گفت: «اخباری که ما دریافت کرده‌ایم به شدت نگران‌کننده است.»

وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: «تشدید تنش‌ها خطرناک است؛ اینها رویدادهایی هستند که می‌توانند به تشدید تنش منجر شوند. نیازمند تنش‌زدایی هستیم و همه طرف‌ها باید به این کمک کنند.»

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام دولت فرانسه نوشته پاریس بعد از این حادثه از همه طرف‌ها خواسته خویشتنداری نشان دهند.

روسیه درباره استفاده از این حادثه  برای تحت فشار قرار دادن ایران و دامن زدن به تنش‌ها هشدار داده است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «مایلم از این فرصت استفاده کرده و علیه هر گونه نتیجه‌گیری عجولانه و تلاش برای مقصر کردن کسانی که از آنها خوشمان نمی‌آید هشدار بدهم.»