۰ نفر

چرا ترک‌ها برای اس ٤٠٠ سر و دست می‌شکنند؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبر: 359174
چرا ترک‌ها برای اس ٤٠٠ سر و دست می‌شکنند؟

ترک‌ها همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس ٤٠٠ از روسیه اصرار دارند. حتی ضرب‌الاجل ٥٠ روزه آمریکا به ترکیه برای انصراف از این خرید نیز آنکارا را منصرف نکرده است. آمریکا حتی در واکنشی اولیه به تصمیم ترکیه، فعلا تعلیم و آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده اف ۳۵ را متوقف کرده و هشدار داده که اگر ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را خریداری کند، جنگنده‌های رادارگریز اف ٣٥ را به ترکیه تحویل نخواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، مقام‌های دولت آمریکا تاکنون چندین‌بار به ترکیه در مورد خرید این سیستم دفاع موشکی پیشرفته هشدار داده‌اند، اما دولت ترکیه تاکنون پافشاری کرده که تحت‌ تأثیر فشار قرار نخواهد گرفت. اما چرا ترکیه‌ای‌ها تا این اندازه به خرید اس ٤٠٠ روسی علاقه‌مندند؟

موضوع را می‌توان از سه جهت بررسی کرد؛ نخست توانایی‌های فنی بسیار زیاد این سامانه دفاع موشکی، دوم روابط ویژه ژئوپولیتیک ترکیه با روسیه و سوم نقشی که روسیه قصد دارد در معادلات امنیتی دفاعی خاورمیانه برعهده بگیرد.

علاقه ترکیه به روابط دوستانه با روسیه

ترکیه از دیرباز با روسیه ارتباط داشته است. هر چند در برخی از مقاطع تاریخی این رابطه با چاشنی رقابت همراه بوده است، اما مسئولان ترکیه به‌خوبی می‌دانند که برای ایفای نقش محوری در خاورمیانه چاره‌ای جز برقراری روابط دوستانه با روسیه ندارند. روابط دوستانه‌داشتن با روسیه نیز ملاحظات خود را دارد. ترکیه کشوری عضو ناتو است و ناتو در دکترین نظامی روسیه به‌عنوان یک دشمن تلقی شده است. بنابراین ترک‌ها مجبورند برای برقراری روابط دوستانه با روسیه تعادلی میان عضویت خود در ناتو و روابط نظامی امنیتی‌شان با روسیه برقرار کنند و خرید اس ٤٠٠ روسی نیز یکی از اهرم‌های ترکیه برای برقراری این تعادل است.

ویژگی‌های خاص اس ٤٠٠

از سوی دیگر، سامانه دفاع موشکی اس ٤٠٠ از ویژگی‌های فنی‌ای برخوردار است که ترک‌ها به‌راحتی نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند، حتی اگر این مسأله به قیمت دریافت‌نکردن جنگنده فوق پیشرفته اف ٣٥ از آمریکا تمام شود. اس۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور همزمان و درگیرشدن با ۱۲ هدف به‌طور همزمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری است، ازجمله این هدف‌ها هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک است.  اس۴۰۰ با داشتن قابلیت سه موشک

مختلف -بسیار دوربرد، دوربرد و موشک‌های با برد متوسط- قادر به پوشش کل عملکرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است. یک گردان معمولی اس۴۰۰ از دست‌کم هشت سکوی پرتاب با ۳۲ موشک و یک پست فرماندهی سیار تشکیل شده‌ است. این سامانه برای هدف قرار دادن هواپیماها یا موشک‌هایی که در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کنند و هدف قرار دادن آنها با موشک‌های کروز ممکن نیست، بسیار موثر است. اس ۴۰۰ دارای رادارهای انتخابی دریافت اطلاعات است که قابلیت شکست‌دادن هواپیماهای پنهانکار مدرن مانند اف ۲۲ و اف ۳۵ را نیز دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که سامانه دفاعی اس ٤٠٠ می‌تواند کاملا توان سامانه دفاع موشکی اسراییل و معادلات نظامی خاورمیانه را به هم بزند.

تمایل روسیه به نقش‌آفرینی در خاورمیانه

روس‌ها اساسا دکترین نظامی امنیتی خود را بر مبنای رقابت با ایالات متحده آمریکا تنظیم می‌کنند. یکی از نقاطی که روس‌ها طی سال‌های اخیر در آن با آمریکا وارد رقابت شده‌اند، خاورمیانه است. روس‌ها با ورود به معادلات مربوط به سوریه به جهان نشان دادند اگر بخواهند می‌توانند در خاورمیانه نیز حضور داشته باشند. از سوی دیگر، روس‌ها بسیار تمایل دارند هیمنه و ابهت آمریکا در خاورمیانه را بشکنند. آمریکا سال‌هاست به‌عنوان حامی نخست امنیتی کشورهای عربی منطقه و اسراییل در جهان مطرح است. حالا روس‌ها سعی دارند این هیمنه و ابهت را بشکنند. آنها ابتدا در سوریه وارد عمل شدند و در مقابل آمریکا ایستادند. سپس موضوع فروش  اس ٤٠٠ به ترکیه را پیش کشیدند و حالا هم حرف‌هایی درباره تمایل عربستان برای خرید سامانه اس ٤٠٠ مطرح شده است. روس‌ها آشکارا این پیام را برای آمریکا ارسال می‌کنند که توان به چالش کشیدن توان امنیتی آمریکا در خاورمیانه را نیز دارند. از سوی دیگر، وجود سامانه اس ٤٠٠ در خاورمیانه که مملو از موشک‌ها و سامانه‌های دفاعی و موشکی ساخت آمریکاست به دنیا اعلام می‌کند که روس‌ها توان مقابله با قدرت نظامی آمریکا در خاورمیانه را دارند. این موضوع البته جدید نیست. آمریکا و روسیه در طول سال‌های جنگ سرد مشغول اثبات همین امر به دنیا بودند.