۰ نفر

برلین: اجرای برجام توسط ایران، عامل کلیدی امنیت منطقه است

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۵
کد خبر: 358377
برلین: اجرای برجام توسط ایران، عامل کلیدی امنیت منطقه است

وزیر امور خارجه آلمان بر لزوم تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن از جانب ایران تاکید کرد و آن را عاملی کلیدی برای ثبات منطقه برشمرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در پی سفر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به بغداد و سفر آتی او به تهران، وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای را به نقل از وی صادر کرد.

بنابر اعلام وزارت خارجه آلمان، ماس گفت: «تحولات اخیر ما را به عنوان همسایگان اروپایی  بر آن داشت تا به منظور تنش‌زدایی و جبران خسارات به صورت مسالمت‌آمیز اقدام کنیم. ما نمی‌توانیم فقط پیشنهاد مذاکره بدهیم بلکه باید آن را پیگیری کنیم بخصوص در مواردی که تضادها اجتناب‌ناپذیر هستند و بحران‌های دراز مدت شدت گرفته‌اند. در این صورت این خطر وجود دارد که اشتباه محاسبات، سوءتفاهم  و فتنه‌انگیزی در یکی از مناطقی که بسیار متشنج‌ است، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد که این موضوع به وضوح مشهود است.»

«اینکه عدم قطعیت درباره آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، منطقه را متشنج کرده است، موضوع کوچکی نیست. ما اروپایی‌ها بر این باوریم که ضروری است تمامی تلاش را به کار گرفت تا توافق هسته‌ای وین با ایران اجرا شود. تداوم و اجرای کامل این توافق از جانب ایران، عامل کلیدی برای ثبات و امنیت در منطقه محسوب می‌شود.»

«در عراق طی چند سال اخیر بیش از چهار میلیون پناهجو به وطن خود بازگشته‌اند. این کشور به منظور پیشرفتش به رابطه خود با همه همسایگان خود متکی است. طرفی که برای ثبات در منطقه تلاش می‌کند، در صورت تنشی بزرگ در منطقه خلیج‌ (فارس) در معرض خطر قرار دارد و از این رو، برای بغداد اتخاذ موضعی متعادل ضروری است.»

«در اردن و امارات متحده عربی، بحران‌ها در سوریه و یمن در مرکز تمرکز دارند. ما تلاش‌هایمان که مورد حمایت سازمان ملل متحد در راستای حل سیاسی بحران است را کم نخواهیم کرد.»

ماس  از دیشب (جمعه شب) به منطقه غرب آسیا آمده است. نقطه عطف سفر به سه کشور اردن، امارات متحده عربی و ایران، حضور در تهران و مذاکره با مقامات ایرانی است.

وی امروز شنبه در سفری که پیشتر در برنامه قرار نداشت، وارد بغداد - پایتخت عراق- شد. ماس اواسط دسامبر سال ۲۰۱۸ به عراق سفر و اعلام کرد که «آلمان به حمایت از شهروندان عراقی به عنوان دوست و شریک مورد اطمینان خود ادامه می‌دهد».

ماس تأکید کرد که باید «مانع از تقویت پنهانی تروریسم در عراق شد تا از مخاطرات تروریسم در منطقه و اروپا جلوگیری شود.»