۰ نفر

عربستان، زمین بازی جدید آمریکا و چین

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۰۵
کد خبر: 358265
عربستان، زمین بازی جدید آمریکا و چین

سی‌ان‌ان، رسانه‌ای که دونالد ترامپ آن را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌پندارد، در جدیدترین افشاگری‌اش خبر داد، چین در کشاکش رقابت تسلیحاتی با واشنگتن، قراردادی با عربستان به امضا رسانده که بر مبنای آن به این کشور کمک می‌کند تا برنامه توسعه موشک‌های بالستیک خود را به پیش ببرد.

این در حالی است که کاخ سفید که از این قرارداد مطلع است اما ترجیح داده در قبال آن سکوت کند، خود نیز درصدد فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان و انتقال فناوری هسته‌ای به این کشور بدون اذن کنگره امریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا در گزارشی اختصاصی که 5 ژوئن به وقت محلی (در ساعات اولیه پنجشنبه گذشته) به‌ نقل از سه منبع اطلاعاتی آگاه امریکا منتشر شد، فاش کرد، سازمان اطلاعات امریکا گزارشی محرمانه تهیه کرده که نشان می‌دهد، عربستان زیرساخت‌های تکنولوژیکی و موشک‌های بالستیک خود را از طریق قراردادهایی با چین گسترش داده است و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نیز از این کمک تسلیحاتی مهم خبر داشته اما این مسأله را با کنگره در میان نگذاشته و بسیاری از نمایندگان و سناتورهای کنگره بویژه دموکرات‌ها را بشدت عصبانی کرده است. ترامپ در چند هفته اخیر هم با اذعان به این موضوع که درصدد فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان بدون اذن کنگره و با دستاویز «خطر امنیت ملی» است، خشم کنگره را برانگیخته بود. در همان زمان برخی کارشناسان بر این باور بودند که این اقدام خطر بالا گرفتن رقابت تسلیحاتی را در خاورمیانه افزایش می‌دهد. هشداری که اکنون با افشای قراردادهای موشکی چین با عربستان تحقق یافته است و تیرهای انتقاد را به‌ خاطر مخفی کاری‌های کاخ سفید، بیش از پیش به سوی امریکا روانه کرده است. اما جدا از این، دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا هم نگران هستند که مبادا ترامپ به معاهده عدم اشاعه تسلیحات در خاورمیانه آنگونه که باید و شاید پایبند نباشد. مسأله دیگری که هم مقامات اطلاعاتی امریکا و هم کنگره را نگران کرده، این است که چرا رئیس جمهوری کشورشان کمک چین به عربستان برای ارتقای موشک‌های بالستیک را مخفی نگه داشته و کنگره به جای آنکه از طریق کاخ سفید مطلع شود از کانال‌های غیررسمی به اطلاعات این اتفاق مهم دست یافته است. آنها در تعجب هستند که چگونه ترامپ به اهمیت این موضوع پی نبرده یا اگر پی برده مگر می‌شود او با رقیب و دشمن خود همکاری محرمانه داشته باشد و اجازه دهد چین در عربستان که یکی از حوزه‌های مهم نفوذ امریکاست وارد رقابت تسلیحاتی در بخش موشک‌های تسلیحاتی شود و حتی دست برتر را بگیرد. عربستان اگرچه یکی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح امریکاست اما به موجب یک توافق چندجانبه غیررسمی که در سال 1987 حاصل شده نمی‌تواند از امریکا موشک‌های بالستیک بخرد. چین هم از این فرصت استفاده کرده و عزم خود را برای مسلط شدن بر بخش توسعه موشک‌های بالستیک عربستان جزم کرده است.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، در این رقابت تسلیحاتی فارغ از آنکه برنده و بازنده کیست، یک خطر جدی وجود دارد؛ خطر نظامی و تسلیحاتی شدن بیش از پیش عربستان و ناآرام‌تر شدن منطقه خاورمیانه. عربستان بیش از 4 سال است که با کمک متحدانش از جمله امریکا بر سر مردم یمن بمب و موشک می‌ریزد و این کشور فقیر عربی را دچار قحطی کرده است.