۰ نفر

برگزاری مراسم بزرگداشت ۷۵سالگی نبرد نرماندی

۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۰۰
کد خبر: 357982
برگزاری مراسم بزرگداشت ۷۵سالگی نبرد نرماندی

رهبران سیاسی کشورهای مختلف برای بزرگداشت آغاز عملیات نرماندی در جنگ جهانی دوم گردهم آمدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، الیزابت دوم، ملکه انگلیس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا مهمانان مراسم بزرگداشت نبرد نرماندی (روزی دی) در شهر بندریپورتموث در جنوب انگلیس هستند.

نخست‌وزیران چند کشور دیگر از جمله اتریش، اسلواکی، بلژیک، جمهوری چک، لوکزامبورگ، لهستان، نروژ و هلند از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

در مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز نبرد نرماندی در پورتموث، سران و رهبران شانزده کشور شرکت کننده در این مراسم موافقت کردند اعلامیه مشترکی را امضا کنند و متعهد شوند که تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا از تکرار "فجایع جنگ جهانی دوم" جلوگیری کنند.

دولت انگلیس بزرگ‌ترین نمایش نظامی ارتش در تاریخ اخیر را تدارک دیده بود. در این نمایش شمار زیادی از سربازان، کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی و مهمانان افتخاری از جمله ۳۰۰ نفر از جانبازان جنگی شرکت کردند. هر کدام از آنها که روی صحنه رفتند، با تشویق گسترده حضار روبرو شدند.

در این مراسم در کنار موسیقی و رقص، برخی از رهبران اوراقی از دفترچه خاطرات خود را خواندند. از جمله ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، جاستین ترودو و امانوئل ماکرون. دونالد ترامپ یک دعا خواند. پس از نمایش نظامی، ملکه الیزابت سخنرانی کرد و در سخنانش از جانبازان تقدیر نمود. او هم‌چنین از هزاران سربازی که در این روز کشته شدند، یاد کرد و گفت: قهرمانی، شجاعت و فداکاری آنها هرگز فراموش نمی‌شود.

ملکه ۹۳ ساله انگلیس بر خلاف دیگران خاطرات شخصی از جنگ جهانی دوم دارد. در پایان هواپیماهای جنگی جدید و قدیمی بسیاری بر فراز پورتموث به پرواز درآمدند و یک کشتی جنگی توپ پایان مراسم را شلیک کرد.

به گزارش دویچه‌وله، این روز در عین حال سومین و آخرین روز از دیدار ترامپ از انگلیس بود. از او و همسرش، ملانیا در ضیافت بزرگی در کاخ باکینگهام پذیرایی شد. ترامپ روز سه‌شنبه چهارم ژوئن نیز با ترزا می، نخست وزیر انگلیس گفت‌وگو کرد.

در روز ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ و در جریان جنگ جهانی دوم قوای متحدین به بخشی از خاک فرانسه که به اشغال آلمان درآمده بود، وارد شدند. بخش بزرگی از این نیروها از بندر پورتموث راه خود را به سوی نرماندی از مسیر کانالمانش در پیش گرفتند. این عملیات نقشی تعیین کننده در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشت.

"روز دی" در حقیقت فردا، روز ششم ژوئن است که مراسمی برای آن در ساحل نرماندی برگزار می‌شود. ترامپ در این مراسم هم شرکت می‌کند. همین‌طور ۳۰۰ جانباز باقی مانده از جنگ نیز به یاد مسیر خطرناکی که سربازان بسیاری در سال ۱۹۴۴ آن را طی کردند، از راه دریا به آنجا برده می‌شوند.