۰ نفر

ظریف: مذاکره ایران و آمریکا خیلی محتمل نیست

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۲۰
کد خبر: 357388
ظریف: مذاکره ایران و آمریکا خیلی محتمل نیست

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای مذاکره میان تهران و واشنگتن را خیلی محتمل ندانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در مصاحبه‌ای مذاکره میان آمریکا و ایران را چندان محتمل ندانست.

وی که با «مارتا راداتز» مجری شبکه «ای‌بی‌سی» نیوز آمریکا مصاحبه می‌کرد، گفت: ادامه روند فشار ممکن است در بازار معامله املاک موثر باشد اما این روند در تعامل با ایران موثر نخواهد بود.

ظریف که با برنامه «این هفته» شبکه خبری ای‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد گفت در صورتی که آمریکا کارزار فشار اقتصادی خود علیه ملت ایران را ادامه دهد، این اقدام پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران تحریم‌های آمریکا را «تروریسم اقتصادی» توصیف کرد که مردم عادی ایران را هدف قرار داده چون با وجود آنکه غذا و دارو از تحریم‌ها معاف شده‌اند اما تراکنش‌های مالی مربوط به آنها از تحریم ها معاف نیستند.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: اگر هدف رئیس جمهور ترامپ اعمال فشار بر مردم عادی ایران باشد وی قطعا به این هدف دست یافته است اما وی به اهداف سیاسی خود از طریق فشار بر مردم ایران دست نخواهد یافت.

دولت ترامپ سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا احیا خواهد کرد.

ترامپ پس از خروج از برجام خواستار مذاکره با ایران درباره یک توافق جدید شده است. وی پنجشنبه گذشته نیز در جمع خبرنگاران گفت اگر ایران خواستار مذاکره باشد من در دسترس هستم.

ظریف درباره چشم انداز گفت‌وگوهای احتمالی با آمریکا گفت که مذاکره با آمریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار می‌باشد.

وزیر امور خارجه ایران به تجربه تجاری ترامپ در معاملات املاک اشاره کرد و گفت که این تجربه‌ها در تعامل با ایران کارایی ندارد.

ظریف گفت: این رویکرد ممکن است که در بازار املاک به کار آید اما در تعامل با ایران کارایی ندارد. این رویکرد حتی ممکن است که در کوتاه مدت و نه طولانی مدت در تعامل با دیگر کشورها موثر باشد اما در تعامل با ایران نه در کوتاه مدت و نه میان مدت و نه طولانی مدت موثر خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: تنها چیزی که با ایران کارایی دارد احترام است.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: من قبلا نیز گفتم که تهدیدات علیه ایران کارایی ندارد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. تلاش کنید که احترام بگذارید و این کار شاید موثر واقع شود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه مصاحبه به استقرار نظامیان و تجهیزات آمریکایی در کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما اینجا را به یک دلیل خلیج فارس می‌نامیم چون درهمسایگی ما واقع است و ما حق دفاع از خود را داریم.

وی افزود: فقط تصور کنید اگر ایران به سواحل کالیفرنیا یا فلوریدا می‌آمد. چه احساسی به شما دست می‌داد؟ چگونه با آن تعامل می‌کردید؟ آمریکا اقدام به ارسال ناوهای هسته‌ای به آب‌های ما و نزدیکی ما کرده است.

وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد تا باعث درد و رنج زیادی برای مردم ایران با پیشبرد جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه ایران باشد این اقدام پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.

ظریف هشدار داد: ما تفاوتی میان جنگ اقتصادی و جنگ نظامی قائل نیستیم. آمریکا درگیر جنگی علیه ما است و یک جنگ برای شرکت‌کنندگان در آن دردناک است. ما نظریه بسیار واضحی داریم که در یک جنگ کسی برنده نمی‌شود. در یک جنگ همه بازنده هستند و شکست برخی بزرگتر از شکست دیگران است.

وی در پاسخ به سوال درباره پیامدهای فشار علیه ایران گفت: زمانی که استفاده از زور مشروع باشد تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود. چیزی که ما می‌گوییم این است که ما از خود دفاع می‌کنیم. دفاع از خود مجاز است. رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که درگیر یک جنگ اقتصادی با ایران شده و ما وظیفه داریم تا از خود در برابر جنگ اقتصادی دفاع کنیم.